Světoběžník Netopil přiveze na Pražské jaro Essenské filharmoniky
Prahu čeká jeden z posledních koncertů Essenské filharmonie s Tomášem Netopilem coby svým šéfdirigentem. Na konci této sezony uplyne desetiletá spolupráce s předním německým orchestrem, která započala po dirigentově angažmá v Národním divadle.
Vystoupení Essenské filharmonie na Pražském jaru přinese dvě mistrovská díla romantického repertoáru – Symfonii č. 5 Antonína Dvořáka a v pražskojarní premiéře Koncert pro housle a orchestr anglického skladatele Edwarda Elgara. Jako sólista vystoupí jeden z nejlepších světových houslistů současnosti Frank Peter Zimmermann.
„Houslový koncert se vedle Violoncellového koncertu a variací Enigma patří mezi největší symfonická díla Edwarda Elgara. Na rozdíl od nich je však u nás prakticky neznámý. Mám velikou radost, že jej pražskému publiku bude moci představit právě takový umělec, jakým je Frank Peter Zimmermann,“ říká dramaturg festivalu Josef Třeštík.
„V Essenu je naším pravidelným a vždy vzácným hostem. Vystoupení na Pražském jaru bude vyvrcholením naší letošní spolupráce,“ říká Tomáš Netopil a pokračuje: „Pátá symfonie patří k těm, které nám na repertoáru letošní sezóny chyběly. Jsem velmi rád, že může zaznít na Pražském jaru právě v našem provedení.“
„Essenská filharmonie má díky naší dlouholeté spolupráci, a myslím, že nejen díky ní, velmi hluboký a intenzivní vztah k české hudbě,“ říká Tomáš Netopil. Během působení v Essenu nastudoval s orchestrem, který svou tvůrčí energii rozděluje mezi symfonickou tvorbu a operní inscenace, např. Řecké pašije, Její pastorkyni, Rusalku i symfonickou hudbu Josefa Suka, Karla Husy a Antonína Dvořáka. Na essenských inscenacích se podíleli také další čeští tvůrci: režiséři Jiří Heřman, Ondřej Havelka nebo duo Skutr.
Tomáš Netopil je pražskému publiku známý především jako šéfdirigent orchestru Národního divadla (2009–2012), který vedle české tvorby vynikal v mozartovském repertoáru. Je také jeden ze dvou hlavních hostujících dirigentů České filharmonie, se kterou v roce 2018 zahajoval Pražské jaro. Vysoce jsou ceněné jeho operní nastudování v Evropě. Vedle dvou desítek inscenací v Essenu hudebně nastudoval také Káťu Kabanovou v Grand Théâtre de Genève, Její pastorkyni v Amsterdamu nebo Věc Makropulos v belgickém Gentu.