Výsledky 75. Soutěže Pražské jaro v oborech lesní roh a housle
Jubilejní 75. ročník prestižní mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro, která se letos zaměřila na obory lesní roh a housle, dospěl ke svému závěru. Soutěž, která probíhala od 7. do 14. května, přilákala na 90 mladých hudebníků z 21 zemí, kteří se utkali o prestižní ceny a možnost vystoupit na festivalu Pražské jaro 2025.
Soutěž Pražské jaro byla založena v roce 1946 a od té doby se stala jednou z nejvýznamnějších hudebních událostí svého druhu na světě. Každoročně přitahuje stovky mladých hudebníků, kteří usilují o uznání a příležitost předvést své umění před mezinárodní porotou a publikem. Soutěžní obory se střídají každý rok, což je i v mezinárodním měřítku unikátní a zajišťuje to pestrost a široké spektrum hudebních disciplín.
V rámci letošního ročníku byly představeny i dvě nové skladby, které byly speciálně objednány pro tuto příležitost. Tyto skladby, jejichž autory jsou Miroslav Srnka (Apprivoise-moi pro housle) a Tři pražské obrazy pro lesní roh Kryštofa Marka, přinesly do soutěže byly pro soutěžící další výzvou a zaměřily jejich pozornost také k soudobému českému repertoáru.
Poroty složené z předních světových hudebníků a pedagogů hodnotily výkony soutěžících v oborech lesní roh a housle. V čele poroty lesního rohu byl André Cazalet z Francie. Dalšími porotci letos byli Luca Benucci z Itálie, Jörg Brückner z Německa, Jindřich Petráš z České republiky, Zuzana Rzounková z České republiky, Will Sanders z Nizozemí a Szabolcs Zempléni z Maďarska. Houslisty hodnotila porota v čele s Idou Kavafian z USA. Doplňovali jí Hana Kotková z České republiky a Švýcarska, Sergej Krylov z Itálie, Daniel Phillips z USA, Liviu Prunaru z Rumunska a Belgie, Soyoung Yoon z Korejské republiky a Josef Špaček. Soutěžící prošli třemi koly, kde se představili jak v povinných, tak volitelných skladbách. Celá soutěž vyvrcholila finálovými vystoupeními ve dnech 13. a 14. května.
V hornovém finále si posluchači vyslechli třikrát Koncert pro lesní roh a smyčce op. 65 od Othmara Schoecka a Morceau de Concert op. 94 od Camille Saint-Saënse v doprovodu Plzeňské filharmonie dirigovanou Chuheijem Iwasakim.
Porotci hodnotili tři skvělé výkony a po důkladném rozhodování určili následující pořadí:
cena – Zhicheng Jin, Čína
cena – Nicolas Ramez, Francie
cena – Felipe Santos Freitas da Silva, Brazílie
Během druhého finálového večera – v oboru housle –Dvořákovou síní pražského Rudolfina zazněly skladby Koncert D dur op. 61 od Ludwiga van Beethovena, Koncert D dur op. 77 od Johannese Brahmse a Koncert d moll op. 47 od Jeana Sibelia. Koncerty byly provedeny ve spolupráci s Prague Philharmonia pod vedením dirigenta Marka Šedivého. Každý soutěžící své vystoupení završil přídavkem dle vlastního výběru o délce 4 minut.
Finalisté předvedli skvělé výkony a porota měla nelehký úkol, ale nakonec rozhodla, že laureáty soutěže Pražského jara 2024 se stávají:
1. cena – Tsukushi Sasaki, Japonsko
2. cena – Jan Novák, Česká republika
3. cena – Marie-Astrid Hulot, Francie
Držitelé první ceny získají nejen finanční odměnu, ale také příležitost vystoupit příští rok na festivalu Pražské jaro. Novinkou letošního roku pro oba byla obory byla divácká cena, kterou za výkon na lesní roh získal Zhicheng Jin z Číny a v oboru housle nepřekvapivě český reprezentant Jan Novák.
Příští ročník soutěže se zaměří na obory violoncello a hoboj. Očekává se, že i tento ročník přiláká špičkové mladé hudebníky, kteří budou soutěžit o uznání a prestiž.
Pražské jaro i nadále podporuje mladé talenty a přispívá k rozvoji hudební kultury nejen v České republice, ale i na mezinárodní úrovni. Děkujeme všem účastníkům, porotcům a organizátorům za jejich úsilí a těšíme se na další ročník plný hudebních objevů.
Kompletní průběh a výsledky letošního finále soutěže naleznete zde