Koncerty a akce Prague Offspring 2025
30. 5. 2025 – 18.30, GEORGE BENJAMIN IN CONVERSATION
30. 5. 2025 – 20.00, ENSEMBLE MODERN I.
31. 5. 2025 – 14.00, READING LESSONS – ENSEMBLE MODERN
31. 5. 2025 – 16.00, MASTERCLASS – ENSEMBLE MODERN
31. 5. 2025 – 18.30, HOW TO SPRING OFF? DISKUZE
31. 5. 2025 – 20.00, ENSEMBLE MODERN II.
V roce 2025 se poprvé v rámci své tříleté rezidence na Prague Offspring představí Ensemble Modern. Přední soubor soudobé hudby přijíždí do Prahy, aby uvedl premiéry českých a slovenských skladatelů, hudbu etablovaných světových autorů a autorek a zásadní díla rezidenčního skladatele sira George Benjamina, kterého britský list The Guardian označil za „jednoho z nestorů současné britské kompozice, jehož hudba přináší úchvatný zvuk třpytivé krásy.“
První večer otevře Fantaisie mécanique (Mechanická fantazie), kterou korejská skladatelka Unsuk Chin (* 1961) napsala na objednávku francouzského tělesa Ensemble intercontemporain. „Jak napovídá název, skladba je spojením dvou protichůdných konceptů: improvizace a předem dané struktury,“ říká Unsuk Chin, žačka Gÿorgyho Ligetiho a držitelka dvou nejvýznamnějších cen, které mohou současní skladatelé získat: Grawemeyer Award a Ceny Nadace Ernsta von Siemense. „Dílo sice budí iluzi svobodného výrazu, ve skutečnosti však vyžaduje přísnou virtuozitu a dokonalou souhru celého ansámblu,“ dodává skladatelka.
Po této patnáctiminutové kompozici následují hned čtyři světové premiéry. Haštal Hapka (* 1997) získal objednávku na novou skladbu jako vítěz loňských Reading Lessons, které jsou součástí projektu Prague Offspring. Na nich provedli členové Klangfora Wien jeho skladbu Popel tří řek. Jan Ryant Dřízal (* 1986) se řadí mezi nejvýraznější autory své generace. Jeho hudbu uvedla Česká filharmonie, Symfonický orchestr Českého rozhlasu nebo Symfonický orchestr hl. města Prahy FOK. Slovenská autorka Barbora Tomášková (* 1990) studovala v Bratislavě a v portugalském Portu. Ve svých skladbách využívá elektroniku, duchampovské „nalezené předměty“ a různé zvukové objekty, které si sama navrhuje. O posledním ze čtveřice autorů Pavlu Šabackém (* 1995) by šlo s nadsázkou říci, že je dítětem Prague Offspring. Když se tento formát Pražského jara věnovaný soudobé hudbě konal v roce 2022 poprvé, zvítězil ještě jako student brněnské JAMU v Reading Lessons a získal objednávku na krátkou skladbu, kterou Klangforum Wien provedlo následující rok. Nyní píše pro Ensemble Modern rozsáhlejší kompozici.
První večer s Ensemble Modern zakončí skladba nazvaná At First Light (V prvním světle). Rezidenční skladatel sir George Benjamin ji napsal jako čerstvý dvacátník inspirován obrazem Hrad Norham při východu slunce anglického romantického malíře Williama Turnera, považovaného za předchůdce impresionismu. „Silueta hradu z 12. století je na obraze umístěna proti zlatavému slunci. Na tomto krásném obraze mě okamžitě zaujal způsob, jakým jsou na něm ztvárněné pevné objekty – pole, krávy a samotný hrad se úplně roztékají pod intenzivním slunečním světlem,“ napsal Benjamin. „Jako by barva na obraze byla ještě mokrá. Z abstraktního hlediska se stal tento aspekt malby určující pro moje pojetí kompozice. ‚Pevný objekt‘ může být formován jako přerušovaná, jasně definovaná hudební fráze, která se časem ‚přetaví‘ v plynoucí, mlhavé kontinuum zvuku.“ Premiéra díla se konala v roce 1982 v podání souboru London Sinfonietta, kterou tehdy řídil sedmadvacetiletý Simon Rattle.
Dirigentem koncertu bude Michael Wendeberg, pravidelný umělecký partner souboru Ensemble Modern, který je doma jak v klasickém repertoáru, tak v soudobé hudbě. Wendeberg spolupracoval s předními světovými orchestry a tělesy soudobé hudby včetně Symfonických orchestrů SWR a WDR, Mahler Chamber Orchestra a Klangfora Wien či Birmingham Contemporary Music Group. Jako klavírista byl v letech 2000–2005 členem Ensemble intercontemporain, kde blízce spolupracoval s Györgyem Kurtágem a Pierrem Boulezem. V berlínském Pierre Boulez Saal provedl komplet Boulezových klavírních děl, který později vydal také na CD.
Ensemble Modern již desítky let určuje trendy na poli soudobé hudby. Britský list The Guardian jej dokonce popsal jako „hudebníky z Frankfurtu, kteří pro svou všestrannost a virtuozitu nemají mezi evropskými specializovanými soubory současné hudby mnoho konkurentů“. Byl založen v roce 1980 ve Frankfurtu nad Mohanem a jeho jádro dnes tvoří osmnáct sólistů z Belgie, Bulharska, Německa, Řecka, Indie, Japonska, Švýcarska a USA. Každý rok nastudují členové souboru na sedmdesát nových děl, z nichž přibližně dvacet uvedou ve světové premiéře. Díky své charakteristické otevřenosti zařazuje Ensemble Modern do svých programů také projekty hudebního divadla, taneční představení a multimediální projekty. Pod značkou Ensemble Modern Orchestra uvádí v rozšířeném obsazení rovněž díla symfonická. Během téměř půlstoletí své existence si vytvořil blízký vztah s vůdčími skladateli a skladatelkami naší doby včetně Unsuk Chin, Olgy Neuwirth, Heinera Goebbelse, Helmuta Lachenmanna, Karlheinze Stockhausena, Wolfganga Rihma nebo Steva Reicha. Nahrávky děl těchto skladatelů, které Ensemble Modern vydává mimo jiné i na vlastním labelu, jsou považovány za referenční. Kromě koncertů ve vlastní abonentní řadě ve frankfurtské Alte Oper je soubor pravidelným hostem prestižních festivalů a koncertních sezón, včetně Festivalu d’Aix-en-Provence, Berliner Festspiele, Holland Festival, Wigmore Hall a South Bank Centre v Londýně či newyorské Carnegie Hall. V roce 2003 založil Mezinárodní akademii Ensemble Modern, která zastřešuje nejrůznější edukativní projekty. Jejím cílem je sdílet a zprostředkovávat v různých formátech nejnovější umělecké směry. Akademie tak realizuje například magisterský program věnovaný interpretaci soudobé hudby na Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Frankfurtu, mezinárodní skladatelské a dirigentské semináře a vzdělávací projekty pro děti a teenagery.