Program Pražského jara 2026 byl zveřejněn. Přijede stovka umělců, ansámblů a orchestrů z dvaceti osmi zemí světa
Od 12. května do 4. června 2026 se uskuteční již 81. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro. Nabídne přes šedesátku akcí, z toho 38 koncertů, 19 workshopů a masterclassů a 7 doprovodných akcí včetně tradiční výstavy Pražské jaro Art Salon. V roce, kdy si Pražské jaro připomene osmdesát let od svého založení, na něm vystoupí 97 umělců, komorních souborů a orchestrů z 28 zemí světa. Po sedmasedmdesáté mu bude předcházet Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro, jež začne 6. května. Prodej vstupenek na koncerty 81. ročníku zahajuje 5. listopadu v 11 hodin on-line na těchto stránkách.
„Pražské jaro je platformou, která posluchačům každoročně nabízí to nejlepší jak z mezinárodní, tak z domácí scény klasické hudby a vedle největších hvězd představuje rovněž nejtalentovanější mladé hudebníky na počátku umělecké dráhy. Ve znamení této tradice se ponese i 81. ročník festivalu, jehož programová nabídka opět pokrývá hudební vývoj od renesance až po tvorbu současných autorů a autorek,“ uvádí ředitel festivalu Milan Němeček.
„Pražské jaro 2026 se ponese ve znamení velkých vokálně-instrumentálních projektů, přivítáme řadu špičkových orchestrů, včetně Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, který je nerozlučně spjatý se zakladatelem Pražského jara Rafaelem Kubelíkem. Na festival se po dvaapadesáti letech vrátí Martha Argerich, po třech letech se můžeme znovu těšit na finského dirigenta Klause Mäkeläho, přivítáme čerstvého vítěze Chopinovy mezinárodní klavírní soutěže ve Varšavě Erica Lu a čeká nás řada debutů, zejména z řad světových pěveckých hvězd. Poprvé na festivalu vystoupí například Elīna Garanča, Benjamin Bernheim, Kang Wang, a především kanadská sopranistka a dirigentka Barbara Hannigan, rezidenční umělkyně Pražského jara 2026,“ poznamenává k dramaturgii 81. ročníku festivalu umělecký ředitel Pražského jara Josef Třeštík. „Představíme rovněž celou jednu významnou generaci českých dirigentů: Petra Popelku, Jakuba Hrůšu, Tomáše Netopila, Tomáše Hanuse, Václava Lukse a Roberta Jindru. A v neposlední řadě bych rád upozornil na rezidenční skladatelku Prague Offspring 2026 Unsuk Chin,“ uzavírá Josef Třeštík.
Rezidenční umělkyně Barbara Hannigan
Bohatá umělecká rezidence Barbary Hannigan zahrnuje pět projektů – čtyři koncerty a jeden masterclass. Kanadská umělkyně se představí ve dvou programech z komorní hudby s klavíristou Bertrandem Chamayou a Belcea Quartet a dvou orchestrálních projektech s Českou filharmonií, kterou bude dirigovat poprvé ve své kariéře. „Opravdu se hluboce těším z toho, že jsem rezidenční umělkyní Pražského jara 2026 a že budu moci uvést dva komorní programy se svými drahými uměleckými kolegy a dva programy s Českou filharmonií. Především bych vyzdvihla provedení opery La Voix humaine (Lidský hlas), ve které jak zpívám, tak ve stejnou chvíli diriguji. Půjde o českou premiéru tohoto projektu, který zahrnuje i živý video přenos na velkou obrazovku za orchestrem prostřednictvím tří kamer umístěných v orchestru,“ říká ke své festivalové rezidenci Barbara Hannigan. Její programy s orchestrem jsou repertoárově rozkročeny od děl Josepha Haydna až po hudbu 20. století: Charlese Ivese, Arnolda Schönberga, George Gershwina, Richarda Strausse a již zmiňovaného Francise Poulenca. Ve společné roli zpěvačky a dirigentky se ještě jednou představí ve suitě z Gershwinova muzikálu Girl Crazy, za jejíž nahrávku získala v roce 2018 Cenu Grammy. V komorních projektech zazní v jejím podání díla Arnolda Schönberga, Paula Hindemitha, Oliviera Messiaena a v české premiéře mimořádně působivý cyklus Jumalattaret amerického skladatele a jazzmana Johna Zorna na texty z finského eposu Kalevala.
Barbara Hannigan patří k nejoriginálnějším umělcům 21. století. Jako pěvkyně premiérovala více než stovku skladeb a spolupracovala se skladateli jako Pierre Boulez, Henri Dutilleux, György Ligeti, Karlheinz Stockhausen, Salvatore Sciarrino, George Benjamin nebo Hans Abrahamsen. Je hlavní hostující dirigentkou Göteborského symfonického orchestru, uměleckou partnerkou Londýnského symfonického orchestru, první hostující umělkyní Filharmonického orchestru Francouzského rozhlasu a na podzim roku 2026 se stane šéfdirigentkou a uměleckou ředitelkou Islandského symfonického orchestru. Její výjimečný umělecký profil dokresluje řada prestižních ocenění, mimo jiné titul umělec roku časopisu Gramophone nebo Polar Music Prize 2025, švédská hudební cena založená vydavatelem a manažerem skupiny ABBA Stigem Andersonem, kterou získala spolu s jazzmanem Herbiem Hancockem a kapelou Queen. V roce 2025 jí byl rovněž udělen titul Umělec roku Musical America.
Zahajovací koncert Pražského jara připomene 100 let SOČR
Zahájení festivalu cyklem symfonických básní Bedřicha Smetany Má vlast svěřil festival v roce 2026 do rukou dirigenta Petra Popelky a Symfonického orchestru Českého rozhlasu, který ve stejném roce oslaví 100 let od svého založení. „Zahajovat festival Pražské jaro se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (SOČR) je především obrovská radost, protože tento festival mám hluboko ve svém srdci. Jsem ohromně rád, že jsme tímto způsobem dostali možnost krásně a důstojně oslavit sto let existence našeho orchestru,“ říká Petr Popelka, který tímto koncertem završí své čtyřleté působení na pozici uměleckého ředitele a šéfdirigenta SOČR.
SOČR je jedním z českých orchestrů, který zanechal v historii festivalu nesmazatelnou stopu, zejména v oblasti uvádění hudby 20. století. Připomeňme jeho program ze skladeb Arthura Honeggera za řízení skladatele (1949), uvedení Il Canto sospeso Luigiho Nona pod taktovkou Claudia Abbada (1966), Koncertu pro sitár a orchestr č. 1 Raviho Shankara (2005) nebo Symfonie č. 7 „Sedm bran jeruzalémských” Krzysztofa Pendereckého za řízení samotného skladatele (2017). Z českých autorů uvedl na festivalu mimo jiné díla Miloslava Kabeláče, Ladislava Vycpálka, Josefa Bohuslava Foerstera, Ilji Hurníka, Otmara Máchy, Svatopluka Havelky, Jana Hanuše, Jana Klusáka nebo v roce 2002 světovou premiéru oratoria Juda Maccabeus Sylvie Bodorové. Má vlast zazněla na Pražském jaru v podání SOČR celkem jedenáctkrát, poprvé v roce 1950 s Karlem Ančerlem, naposledy v roce 2009 s polským dirigentem Antoni Wittem. „Petr Popelka patří k nejvyhledávanějším dirigentům světa. V probíhající sezoně se vrací k Chicagskému symfonickému orchestru , Clevelandskému orchestru a čeká jej debut s Berlínskými filharmoniky. současná sezona je zároveň jeho poslední v čele SOČRu. Zahájení Pražského jara Mou vlastí bude vyvrcholením jejich spolupráce a dokladem o tom, jakou stopu v orchestru zanechal,“ říká Josef Třeštík.
Ve spolupráci se Skupinou ČEZ nabídne Pražské jaro 12. května od 20.00 open air živý přenos zahajovacího koncertu ze Smetanovy síně Obecního domu. Tentokrát zájemce pozveme do Riegrových sadů.
Ve znamení vokálně-instrumentálních děl a elitních pěvců
Jednou z programových linií Pražského jara 2026 jsou velká vokálně-instrumentální díla. Na festivalu zazní Stabat Mater Jakuba Jana Ryby a v novodobé premiéře oratorium La Purificazione di Maria Virgine Antonia Casimira Cartellieriho v podání Helsinki Baroque Orchestra a jeho uměleckého ředitele Aapo Häkkinena, Faustovo prokletí Hectora Berlioze pod taktovkou Tomáše Netopila se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, opera Lidský hlas Francise Poulenca s Barbarou Hannigan a Českou filharmonií, Máří Magdaléna Julese Masseneta v podání Orchestru Národního divadla a Roberta Jindry, Stvoření Josepha Haydna v interpretaci Orchestra of the Age of Enlightenment a Václava Lukse.
Ročník s číslovkou 81 vyvrcholí uvedením Verdiho Messa da Requiem se Sächsische Staatskapelle Dresden a Danielem Gattim. Poprvé v České republice zazní 14. května skladba Where are You? Ondřeje Adámka v premiérovém obsazení s Magdalenou Koženou, Symfonickým orchestrem Bavorského rozhlasu a sirem Simonem Rattlem. Dirigent Ondřej Soukup zařadil do programu svého Debutu na Pražském jaru 18. května s orchestrem Prague Philhamonia strhující skladbu Samuela Barbera Knoxville: Léto roku 1915 se sólistkou Simonou Šaturovou. A Ensemble Modern uvede na svém prvním koncertě 29. května v Centru současného umění DOX skladbu Akrostichon-Wortspiel rezidenční skladatelky Prague Offspring 2026 Unsuk Chin. Ve spolupráci s Národním divadlem je pak v rámci festivalu plánována premiéra opery Francise Poulenca Dialogy karmelitek v hudebním nastudování Hermanna Bäumera a v režii Barbory Horákové Joly.
Na Pražském jaru 2026 se tak představí rovněž řada vynikajících pěveckých sborů, včetně Choir of the Age of Enlightenment nebo Singverein der Gesellschaft der Musikfreunde in Wien, jenž v roce 1910 premiéroval Mahlerovu Osmou symfonii, a také mnoho elitních světových pěvců. V českém debutu vystoupí v roli Ježíše v duchovním dramatu Máří Magdaléna australsko-čínský tenorista Kang Wang, finalista BBC Cardiff Singer of the World 2017. V českých debutech se dále na festivalu představí tenoristé Tuomas Katajala, basista Alexander Vinogradov, sopranistka Lydia Teuscher a mezzosopranistka Marie Seidler. Svůj pražskojarní debut budou mít sopranistky Aleksandra Kurzak, Eleonora Buratto a Samantha Clarke, mezzosopranistky Elīna Garanča, Arnheiður Eiríksdóttir a Štěpánka Pučálková, tenoristé Paul Appleby, Benjamin Bernheim, Nick Pritchard a Patrick Grahl, barytonista Cornelius Uhle, basbarytonista Krešimir Stražanac a basista Riccardo Zanellato.
„Evropská“ orchestrální řada
Na 81. ročníku Pražského jara nebudou chybět elitní světové orchestry, tentokrát z evropského kontinentu. Pod taktovkou sira Simona Rattla se na festival po třech letech vrátí Symfonický orchestr Bavorského rozhlasu (BRSO), a to hned ve dvou programech 14. a 15. května. Jedno z posledních vystoupení v pozici šéfdirigenta Filharmonie Oslo bude mít na Pražském jaru Klaus Mäkelä, který do svého programu zařadil vedle Lemminkäinen Jeana Sibelia také českou hudbu – Violoncellový koncert h moll Antonína Dvořáka se sólistou Trulsem Mørkem, jenž za nahrávku této skladby obdržel prestižní cenu ECHO Klassik.
Po téměř pětatřiceti letech se na Pražské jaro vrátí jedno z nejlepších německých symfonických těles, berlínský „think tank“ Deutsches Symphonie-Orchester Berlin (DSO Berlin). Po Lorinu Maazelovi a Vladimiru Ashkenazym jej bude tentokrát řídit český dirigent Tomáš Hanus. Jako sólista se v Koncertu pro violoncello a orchestr č. 1 Es dur Dmitrije Šostakoviče představí vítěz soutěže Pražské jaro 2025, japonský violoncellista Yuya Mizuno. Pražskojarní debut Rotterdamského filharmonického orchestru (Royal Philharmonic Orchestra) nám svou dramaturgií připomene tři skvostné umělecké osobnosti 19. století – Roberta a Claru Schumannovi a Johannese Brahmse. Na úvod jeho koncertu zazní v Čechách prakticky neznámá předehra Cyrano de Bergerac nizozemského skladatele Johana Wagenaara, dílo připomínající velké romantické partitury Richarda Strausse. Po dvaapadesáti letech se s tímto orchestrem vrátí na Pražské jaro legendární klavíristka Martha Argerich, taktovky se ujme poprvé na Pražském jaru současný šéfdirigent Royal Philharmonic Orchestra Lahav Shani. Závěr festivalu bude patřit již zmíněné Sächsische Staatskapelle Dresden s dirigentem Danielem Gattim.
Vedle velkých symfonických těles přijedou tři významní evropští zástupci z oblasti poučené interpretace staré hudby. Ve festivalovém debutu se představí Helsinki Baroque Orchestra v zajímavém programu z českých hudebních archivů 18. století, přijede jeden z nejvěhlasnějších světových souborů dobových nástrojů Orchestra of the Age of Enlightenment a v objevném programu se ve spolupráci s klavírním duem Lucas a Arthur Jussenovi na festival vrátí slavná Academy of St Martin in the Fields. Bratři Jussenové se pak na Pražském jaru objeví ještě 3. června v programu z hudby 20. a 21. století pro dva klavíry a bicí nástroje.
Unsuk Chin, rezidenční skladatelka Prague Offspring
„Má hudba je odrazem mých snů,“ prozradila na sebe rezidenční skladatelka Prague Offspring 2026 Unsuk Chin. Rodačce z jihokorejského Soulu, pro kterou se v tvorbě stalo určující propojení kultury Východu a Západu, se za její skladby dostalo největších poct, jakých mohou žijící skladatelé dosáhnout. V roce 2004 získala Grawemeyerovu cenu, která bývá považována za Nobelovu cenu v hudbě. Následovala Cena Arnolda Schönberga a v roce 2024 prestižní cena Ernst von Siemens Musikstiftung. Hudbu Unsuk Chin uvádějí a objednávají ty nejlepší světové orchestry a operní domy: Berlínští filharmonikové, Chicagský symfonický orchestr, Newyorská a Losangeleská filharmonie nebo Bavorská státní opera. Jejím velkým obdivovatelem a propagátorem je dirigent Kent Nagano, hudbu Unsuk Chin ovšem s oblibou uvádějí i další světoví dirigenti a dirigentky jako sir Simon Rattle, Gustavo Dudamel, Esa-Pekka Salonen, David Robertson nebo Mirga Gražinytė-Tyla.
Na Prague Offspring zazní čtyři její skladby: Akrostichon-Wortspiel (1993) pro soprán a orchestr se sólistkou Sarah Aristidou, Dvojkoncert pro klavír, bicí nástroje a ansámbl (2003) a Gougalōn (2009) inspirovaný její první cestou do Číny. Na besedě s Unsuk Chin 29. května zazní ještě scéna z opery Alenka v říši divů s názvem Na radu u Housenky pro sólový basklarinet. Opera byla v časopisu Die Opernwelt oceněna titulem Světová premiéra roku 2007. Interpretace skladeb Unsuk Chin se ujme Ensemble Modern, který bude druhým rokem rezidenčním ansámblem Prague Offspring. Provedení bude řídit dirigent Ilan Volkov.
V rámci Prague Offspring 2026, které již tradičně proběhne v Centru současného umění DOX 29. a 30. května, zazní dále skladby Ondřeje Adámka, Michala Nejtka, Iannise Xenakise, Michaely Antalové, Tobiáše Horvátha, Patrika Kaka a Jiřího Kadeřábka.
Světové premiéry na Pražském jaru 2026
Dlouhodobě zůstává posláním Pražského jara podpora vzniku nové hudby a objednávky českým a slovenským autorům. Pro 81. ročník aktuálně vzniká 11 nových skladeb od těchto skladatelů:
Kryštof Mařatka (soutěž Pražského jara, povinná skladba pro klavír)
Petr Popelka (soutěž Pražského jara, povinná skladba pro příčnou flétnu)
Jan Dušek (Smetanovo trio 16. května)
Nikol Bóková (Salon ZUŠ 17. května)
Pavel Samiec (Salon ZUŠ 17. května)
Michal Nejtek (Prague Offspring 29. května)
Michaela Antalová (Prague Offspring 30. května)
Tobiáš Horváth (Prague Offspring 30. května)
Patrik Kako (Prague Offspring 30. května)
Jiří Kadeřábek (Prague Offspring 30. května)
Marko Ivanović (SpringTEEN 30. května)
Debut Pražského jara
V pořadí třináctý Debut Pražského jara svěřil festival sedmadvacetiletému dirigentovi Ondřeji Soukupovi, absolventu Královské hudební akademie v Kodani a Royal College of Music v Londýně. Spojnicí programu, jenž zahrnuje skladby Aarona Coplanda, Samuela Barbera, Antonína Dvořáka a Alberta Ginastery, je americký kontinent a tanec. Mladý umělec o něm říká: „Od Coplandova zvuku otevřených amerických prérií se čas na chvíli zastaví v Barberově Knoxville. Po pauze navážeme v některých větách Dvořákovy Suity na Barberovu nostalgii, v jiných na Coplandovo taneční entrée. A s Ginasterou nakonec dotančíme až do velkého finále. Debut Pražského jara, projekt založený v roce 2014 dirigentem Jiřím Bělohlávkem, proběhne 18. května v Rudolfinu. Společně s Ondřejem Soukupem se představí orchestr Prague Philharmonia a přední slovenská sopranistka Simona Šaturová.
77. ročník Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro
Již 77. ročník Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro se uskuteční v oboru příčná flétna a klavír v termínu od 6. do 14. května 2026. Finálová kola ve Dvořákově síni Rudolfina budou již tradičně součástí hlavního festivalového programu: 13. května v oboru flétna za doprovodu Filharmonie Hradec Králové a Kaspara Zehndera, 14. května v oboru klavír ve spolupráci se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK a dirigentem Petrem Altrichterem. Tradicí zůstává live stream druhých a finálových kol soutěže na YouTube kanálu Pražského jara, který se každoročně těší vysoké sledovanosti.
Záznamy z posledního ročníku soutěže 2025 zhlédlo do této chvíle na 40 000 uživatelů. Ve spolupráci s Nadací ČEZ bude rovněž pokračovat úspěšný projekt mentoringu předních světových odborníků na PR komunikaci v oblasti hudby, který soutěž Pražské jaro nabídla svým soutěžícím poprvé v roce 2025.
Předsedy mezinárodních porot budou francouzský flétnista Philippe Bernold a finský klavírista Joonas Ahonen. Ve flétnové porotě dále zasednou Emily Beynon (UK), Christina Fassbender (Německo), Barthold Kuijken (Belgie), Václav Kunt (ČR), Jan Ostrý (ČR) a Karl-Heinz Schütz (Rakousko). Porotu klavírní soutěže budou vedle Joonase Ahonena tvořit Daniel Browell (UK), Dina Yoffe (Lotyšsko, Německo), Leonel Morales (Španělsko), Katarzyna Popowa-Zydroń (Polsko) a vítězové soutěže Pražské jaro Martin Kasík a Ivo Kahánek (ČR). Uzávěrka přihlášek je 1. prosince 2025. Podmínky a informace o soutěži jsou zveřejněny na festival.cz/soutez.
Pražské jaro pro náctileté
Pod názvem Fantastické světy hudby se 30. května od 14 hodin uskuteční v Anežském klášteře třetí ročník projektu SpringTEEN, jenž je určen především náctiletému publiku a rodinám s dětmi. Koncerty klasické, filmové, jazzové i elektronické hudby a kreativní hudební ateliéry pro děti i dospělé se tentokrát vydají za hranici pouhých zvuků do světa vizualizací, pohybu a hudebního divadla. Na dramaturgii se opět podílela Klára Boudalová, která přizvala ke spolupráci Floex Ensemble s robotem Josefem, herce a zpěváka Jana Cinu, SpringTEEN Band a skladatele Marka Ivanoviće. Ten byl osloven ke zkomponování nové skladby, do níž se opět zapojí účastníci workshopů a diváci Velkého finále. Novinkou SpringTEENu 2026 bude spolupráce s Nadačním fondem AutTalk. Některé workshopy jsou tak určeny všem dětem bez rozdílu, včetně dětí s poruchou autistického spektra, a jejich pečujícím rodičům. Partnerem akce bude již potřetí společnost ABB Česká republika.
Partneři a záštity
„Velmi si vážíme podpory všech našich partnerů a mecenášů, kteří vnímají kulturu jako důležitou součást společnosti. Díky jejich důvěře může Pražské jaro dlouhodobě rozvíjet svou uměleckou vizi a zůstávat otevřenou a nezávislou platformou pro klasickou hudbu. Festival je příkladem úspěšného vícezdrojového financování, které doplňuje veřejnou podporu a přispívá k jeho stabilitě i umělecké svobodě. Blížící se 80. narozeniny festivalu jsou příležitostí k rozvoji spolupráce,“ říká Tereza Dubsky, fundraising Pražského jara.
Festival se i ve svém 81. ročníku může pyšnit záštitou prezidenta České republiky Petra Pavla, který pokračuje v nepřerušené tradici prezidentských záštit festivalu od roku 1946. Dále svou záštitu potvrdili ministr kultury České republiky Martin Baxa a primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda.
Nejdůležitějším podporovatelem z oblasti veřejné sféry je zakladatel Pražského jara, o. p. s., Ministerstvo kultury České republiky, jenž plánuje Pražské jaro podpořit v roce 2026 částkou 35 milionů korun. Zásadní zůstává v roce 2026 rovněž podpora hlavního města Prahy ve výši 15 milionů korun. Generálním partnerem Pražského jara 2026 je Skupina ČEZ, která je zároveň partnerem Zahajovacího koncertu Pražského jara a Open air Pražského jara 12. května. Prostřednictvím Nadace ČEZ je také významným podporovatelem Mezinárodní hudební soutěže Pražské jaro. Pražské jaro si rovněž nesmírně váží důvěry, kterou do něho již dvaatřicet let vkládá společnost innogy Česká republika a. s. na pozici Partnera festivalu. Partnery koncertů a projektů se v roce 2026 staly Allianz pojišťovna, a. s., FNC Technology a společnost ABB Česká republika. Oficiálním automobilem Pražského jara bude i v roce 2026 Mercedes-Benz Česká republika.
Zvláštní poděkování patří klubu mecenášů Přátelé Pražského jara, kterých se k festivalu přihlásilo opět rekordní množství. „K našim dárcům cítíme ohromný vděk a spřízněnost, neboť nejenže festival podporují finančně, ale utvářejí jeho duši, jeho energii. Společně tvoříme jednu velkou, harmonickou rodinu,“ uzavírá Anežka Kochová.
Generálním mediálním partnerem Pražského jara 2026 je Česká televize, hlavním mediálním partnerem Český rozhlas. Mediálním partnerem v oblasti tištěných a online médií zůstává společnost Economia, a. s., vydavatel Hospodářských novin a provozovatel portálů hn.cz a aktualne.cz. V oblasti oborových médií zůstávají partnery Pražského jara online portály KlasikaPlus.cz, Operaplus.cz a polyharmonie.cz. Po úspěšné spolupráci v roce 2025 pokračuje mediální spolupráce s Českou tiskovou kanceláří (ČTK).
Prodej vstupenek
Prodej vstupenek na koncerty Pražského jara 2026 bude zahájen ve středu 5. listopadu 2025 v 11 hodin. Vstupenky bude možné zakoupit online na festival.cz. Podrobné informace k jednotlivým koncertům jsou k dispozici na festival.cz v sekci Program.
Informace ke stavu objednávek, platbách, fakturaci či hromadným objednávkám získají zákazníci na čísle +420 461 049 232 společnosti ENIGOO.
Informace k programu festivalu poskytuje Pražské jaro na lince +420 257 310 414.