„Nesmírnou poctou a výzvou zároveň je pro mne možnost debutovat na festivalu Pražské jaro. O to více, že mne umělecká rada festivalu navrhla jako prvního absolventa JAMU, který tuto krásnou příležitost k dirigentskému debutu dostal,“ říká ostravský rodák a patriot Marek Prášil. „Patří k nejlepším českým dirigentům své generace, ale v Praze se doposud na velkém pódiu nepředstavil,“ říká o hlavním hostujícím dirigentovi Jihočeské filharmonie v Českých Budějovicích a dirigentovi ostravského Národního divadla moravskoslezského dramaturg Pražského jara Josef Třeštík. Na festivalovém koncertě povede PKF – Prague Philharmonia, sólistou bude mladý klavírista Dongha Lee, laureát Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara z roku 2021. „Je pro mě ctí hrát v tak krásném městě s tak skvělým orchestrem. Loni jsem v Praze hrál pro prázdné auditorium, diváci byli před obrazovkami streamu. Tentokrát se těším, že opět bude moci být sál plný publika!“ říká korejský umělec.
Marek Prášil (nar. 1986) vystudoval hru na klarinet na Ostravské univerzitě a paralelně se svým prvním angažmá v orchestru Národního divadla moravskoslezského začal studia dirigování na konzervatoři. V nich pokračoval pod vedením Tomáše Hanuse na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde je v současnosti posluchačem doktorského studijního programu. První dirigentské příležitosti se mu naskytly záhy, a to zejména v oblasti muzikálu. Díky svému pedagogovi měl také možnost podílet se jako asistent na nejprestižnějších zahraničních operních produkcích, jako byla například Janáčkova Věc Makropulos (2014) či Smetanova Prodaná nevěsta (2018) v Bayerische Staatsoper v Mnichově, Straussův Růžový kavalír ve Welsh National Opera (2017) nebo Čajkovského Jolanta v Paříži (2019). V roce 2015 mu bylo uděleno Stipendium Bayreuther Festspiele. Na základě předchozí úspěšné spolupráce se Marek Prášil stal od sezóny 2020/21 hlavním hostujícím dirigentem Jihočeské filharmonie v Českých Budějovicích. O jeho dirigentských ambicích mj. svědčí, že na inauguračním koncertě v této pozici provedl Stravinského Svěcení jara. V srpnu 2016 dvěma koncerty debutoval u švýcarského Sinfonie Orchester Biel Solothurn. V roce 2020 pak u Litevského národního symfonického orchestru provedením Dvořákova Te Deum. Do Vilniusu se vrátí v roce 2022, aby se stejným orchestrem v litevské premiéře provedl Janáčkovu Sinfoniettu.
Další hostování Marka Prášila zahrnují např. Janáčkovu, Plzeňskou i Brněnskou filharmonii, operní angažmá jej zavedla do Státního divadla Košice (Belliniho Náměsíčná) a do Slezského divadla v Opavě (Kálmánova Hraběnka Marica). Diskografie Marka Prášila zahrnuje mimo jiné záznamy s Jihočeskou filharmonií a houslistou Romanem Patočkou, violoncellistou Jiřím Bártou nebo sopranistkou Patricií Janečkovou, které vznikaly během covidového roku. Dále má na kontě především crossoverové projekty – CD nazvané Hana/Edith s nejznámějšími šansony Edith Piaf v podání držitelky Ceny Thálie Hany Fialové, vánoční CD Hallelujah Martina Chodúra s Janáčkovou filharmonií Ostrava, v Národním divadle moravskoslezském vznikla nahrávka české premiéry komorního muzikálu The last five years (Pět let zpět). Není bez zajímavosti, že svou pohotovost a připravenost Marek Prášil, zanícený sportovec, osvědčuje nejen při zvládání nečekaných situací v divadle a na pódiu, ale také jako dlouholetý dobrovolný záchranář Českého červeného kříže.
V historii Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara se stalo zřídka, aby celkový vítěz současně posbíral všechny zvláštní ceny. Mladý pianista z Jižní Koreje Dongha Lee však vloni porotce uhranul natolik, že si spolu s titulem laureáta odnesl také Cenu hlavního města Prahy, Cenu Českého rozhlasu a cenu za nejlepší provedení díla Jany Vöröšové, které vzniklo speciálně pro soutěž. Ve finále Dongha Lee za doprovodu Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK a dirigenta Marka Šedivého zahrál Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert. Věroslav Němec v časopisu Harmonie napsal, že o „vynikající technice netřeba mluvit (…) Dongha Lee měl Beethovena zjevně dlouhodobě zažitého a hrál ho s očividným nadhledem.“ Ve stejné recenzi dále uvedl, že „Dongha Lee připomínal víno vyzrálé a ve všech složkách vyvážené.“ „Jamile soutěž skončila, dostal jsem pozvání z mnoha míst,“ svěřuje se radostně klavírista. Čekají ho tak vystoupení třeba v jihokorejském Arts Center, v lipském Gewandhausu nebo německém Kirchheimbolandenu. „Korejští hudebníci se snaží pochopit ducha evropské hudby,“ říká Dongha Lee. Proto zvolil za místo svého studia Německo. Nejprve na Hochschule für Musik v Hannoveru absolvoval s vyznamenáním ve třídě Ewy Kupiec. Nyní je posluchačem Vysoké hudební školy v Münsteru u Arnulfa von Arnim.
Program koncertu zahájí Dětský koutek Clauda Debussyho v nápaditě barevné instrumentaci autorova přítele Andrého Capleta. Populární cyklus původně klavírních skladeb francouzský skladatel dedikoval své dceři, které se říkalo Chouchou (Šušu). „Mé drahé malé Chouchou, od jejího otce s láskyplnou omluvou za to, co bude následovat,“ napsal skladatel do věnování. Jak sám Marek Prášil říká, i jeho vedlo k zařazení skladby na program pražskojarního debutu jeho otcovství. „Inspirací pro výběr tohoto hravého a dětsky bezstarostného díla je mi čas strávený s mým prvním synem Matyášem,“ svěřuje se.