Během pouhých dvou sezon, pandemii navzdory, se Petr Popelka stal jedním z nejžádanějších dirigentů své generace. Dlouholetý kontrabasista proslulé Staatskapelle Dresden je v současné době šéfdirigentem Symfonického orchestru Norského rozhlasu, hlavním hostujícím dirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava a designovaným šéfdirigentem Symfonického orchestru Českého rozhlasu. Na svém prvním vystoupení na Pražském jaru bude spolupracovat se Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK. Program koncertu přinese hudbu tří autorů, kteří vzešli z území dnešní České republiky. „Brněnský rodák Korngold je dnes ve světě známý především svou geniální filmovou hudbou, ale je autorem i skvělých skladeb určených pro koncertní pódia, jako jsou právě jeho Abschiedslieder,“ říká dramaturg Pražského jara Josef Třeštík. Ty zazpívá světoznámá mezzosopranistka Gerhild Romberger. „Velmi se těším na spolupráci s Petrem Popelkou, milým kolegou a hudebníkem, o kterém jsem toho slyšela tolik dobrého,“ říká k tomu sama sólistka. „Korngoldovy Abschiedslieder slibují okouzlující, intimní a současně melancholicky krásný večer – nemohu se dočkat!“ svěřuje se. „Paní Romberger je, podle mého názoru, naprosto ideální interpretkou pro tuto hudbu,“ uvádí k chystané spolupráci Petr Popelka. „Poprvé jsem ji slyšel v Mahlerových písních s Marissem Jansonsem. Její výrazové možnosti a hlas jsou, myslím, jako stvořené pro Korngoldovu hudbu,“ uzavírá. Posluchači se dále mohou těšit na vhled do málo známého skladatelského odkazu Rafaela Kubelíka. „Jméno Kubelík je obrovský pojem v hudbě,“ říká Popelka. „Jan i Rafael byli světoví umělci. Rafael je jedním z mých muzikantských vzorů. Záměrně neříkám dirigentských – mám na mysli právě jeho obrovskou hudební universalitu.“ Celý večer vyvrcholí zřídka uváděnou básní v tónech Pan Vítězslava Nováka. „V Novákových skladbách – a v Panovi obzvlášť – je krása, která si zaslouží žít,“ vysvětluje svou volbu Popelka.
Petr Popelka (nar. 1986) se během několika let zařadil mezi nejinspirativnější mladé dirigenty nejen u nás, ale i v Evropě. Původně byl hráčem na kontrabas, v letech 2010–19 působil jako zástupce sólokontrabasisty Staatskapelle Dresden, kde měl možnost hrát pod vedením nejvýraznějších dirigentských osobností. V současné době je šéfdirigentem Symfonického orchestru Norského rozhlasu a hlavním hostující dirigentem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Počínaje sezonou 2022/23 stane v čele Symfonického orchestru jako jeho šéfdirigent. V probíhající sezoně hostuje např. u Staatskapelle Dresden, orchestru NDR Elbphilharmonie, Dánského národního symfonického orchestru, Symfonického orchestru Hessenského rozhlasu či v drážďanské Semperově opeře. Petr Popelka je držitelem Gstaad Menuhin Festival Academy’s Neeme Järvi Prize z roku 2017. Mezi jeho dirigentské mentory patřili především Alan Gilbert, Vladimir Kiradjiev, Jaap van Zweden a Peter Eötvös. Dirigentského umění Petra Popelky si cení i odborná kritika. Petr Veber jej v recenzi pro server Klasika Plus označil za „dirigentský úkaz“ a napsal o něm: „Umí s hráči komunikovat pohledem i gestem, neúnavně a neustále hudbu tvaruje a posunuje – a aniž by o to usiloval, krásně pomáhá v orientaci i naslouchajícímu publiku. Nedají se z něj spustit oči. Je mimořádně muzikální, gesty tvárně maluje, pečlivě nechává muzikanty vyhrávat sebemenší vzruchy a vzdechy, ukazuje a povzbuzuje, nebojí se naléhavě naklonit a nakročit. Až se jednou bezděky udiveně ohlédl, jak daleko za sebou najednou má své zábradlíčko…
Gerhild Romberger patří mezi nejvyhledávanější pěvkyně současnosti. Zaměřuje se na písňové recitály, její repertoár zahrnuje hlavní altové i mezzosopránové party v oratorní a koncertní literatuře od baroka přes klasicismus a romantismus až po 20. století. Významnou část v něm tvoří díla mj. Antonína Dvořáka. Zásadními momenty kariéry Gerhild Romberger byly v posledních letech koncerty s Manfredem Honeckem, který ji přizval k provedení Mahlerových symfonií a Beethovenovy Missy solemnis. Vystupovala s Berlínskou filharmonií pod vedením Gustava Dudamela, Losangeleskou filharmonií pod taktovkou Herberta Blomstedta a Lipským Gewandhausorchesterem s Riccardem Chaillym. K vrcholům aktuální sezony Gerhild Romberger patří písňový recitál s violistkou Tabeou Zimmermann v Berlínské filharmonii nebo role Erdy ve Wagnerově Zlatě Rýna v Amsterdamu a Kolíně nad Rýnem v nastudování Kenta Nagana. Gerhild Romberger se narodila v německém Emslandu. Zpěv vystudovala na Hochschule für Musik v Demotlu, kde je v současné době vyhledávanou pedagožkou.
Český dirigent Rafael Kubelík (1914–1996), syn houslového virtuosa Jana Kubelíka, stál u samotného zrodu Pražského jara, když inicioval jeho vznik a coby šéfdirigent České filharmonie dirigoval 11. května 1946 vůbec první koncert festivalu a 12. května s prvním českým orchestrem uvedl Smetanovu Mou vlast.