Zpět na program

ČESKÁ FILHARMONIE
ADAMS & ÓLAFSSON

Setkání s umělci pro držitele vstupenek: John Adams v 19.00. Diskuse v anglickém jazyce, tlumočení do češtiny nebude zajištěno.

Program

  • John Adams: I Still Dance
  • John Adams: Must the Devil Have All the Good Tunes?
  • Gabriella Smith: Tumblebird Contrails
  • Igor Stravinskij: Symfonie o třech větách

Interpreti

  • Česká filharmonie
  • John Adams - dirigent
  • Víkingur Ólafsson - klavír
650 - 1900
23 5 2023
Úterý 20.00
Rozkvět Pražského jara

Žijící legenda americké hudby John Adams v rámci festivalu Pražské jaro poprvé vystoupí v České republice. Ke spolupráci na koncertě, na kterém bude řídit Českou filharmonii, přizval islandského klavíristu Víkingura Ólafssona, aby představil program kombinující vlastní tvorbu s hudbou jemu drahých autorů – Igora Stravinského a jedné z nejúspěšnějších amerických skladatelek současnosti Gabrielly Smith. „Adams je bez diskuse nejvýznamnějším americkým skladatelem,“ napsal v září kritik New York Times Joshua Baron v článku věnovaném skladatelovým 75. narozeninám a premiéře jeho nové opery Antonius a Kleopatra v Sanfranciské opeře. John Adams ve své tvorbě spojuje vlivy amerického minimalismu, popkultury a evropské symfonické hudby způsobem, který jej pasoval do role vůdčího tvůrce současnosti a jednoho z nejčastěji uváděných současných skladatelů vůbec. Dobře to dokládá i ústřední dílo programu nazvané Must the Devil Have All the Good Tunes? (Proč musí mít ďábel všechny dobré melodie?). Na klasickém třívětém půdorysu virtuózního klavírního koncertu uslyšíme repetitivní motivy, lyrické plochy i rify baskytary, kterou Adams zapojil do orchestru. Skladba vznikla na objednávku Losangeleské filharmonie pro klavíristku Yuju Wang, která ji pod vedením Gustava Dudamela v roce 2019 premiérovala ve Walt Disney Concert Hall a vydala u Deutsche Grammophon.

Dnes patří mezi hlavní ambasadory Adamsova koncertu Víkingur Ólafsson. Islandského klavíristu, který proslul zejména interpretací hudby Johanna Sebastiana Bacha, Clauda Debussyho a Wolfganga Amadea Mozarta, onačil Daily Telegraph za „novou superstar klasického klavíru“ a New York Times ho nazvali „islandským Glennem Goudlem“. Adamsovo dílo v letošní sezóně provede mj. se Sanfranciským symfonickým orchestrem, londýnským Philharmonia Orchestra či Berlínskými filharmoniky. Pražský večer otevře Adamsova strhující orchestrální miniatura nazvaná I still dance (Stále ještě tančím), věnovaná dirigentu Michaelovi Tilsonu Thomasovi a jeho manželovi Joshuu Robinsonovi, bývalému gymnastovi a swingovému tanečníkovi. V druhé polovině programu Adams pražskému publiku představí jedno z nejúspěšnějších amerických orchestrálních děl posledních let, Tumblebird Contrails, které napsala Gabriella Smith, když jí bylo pouhých třiadvacet let. Jako inspirace oddané environmentalistce posloužil výlet na pobřeží v severní Kalifornii. Skladatelka seděla v písku na břehu oceánu a naslouchala „halucinačním zvukům Pacifiku – křičícím rackům, řvoucímu příboji, převalujícím se vlnám, šumění písku a pěně ustupujícího přílivu“. Vznikla nápaditá skladba založená na neustálé transformaci abstraktních zvuků a šumů v konkrétní tóny a rytmy. Od premiéry v roce 2014 skladbu uvedla taková tělesa, jako jsou Sanfranciský symfonický orchestr, The Cleveland Orchestra, Losangeleská filharmonie či londýnský Philharmonia Orchestra. Adamsův pražskojarní večer uzavře dnes již klasická Symfonie o třech větách, kterou Igor Stravinskij složil během druhé světové války ve Spojených státech. Ač si jeden z největších skladatelů 20. století zřídkakdy připouštěl mimohudební inspiraci, otevřeně mluvil o tom, že se do symfonie promítla jeho radost nad postupem spojeneckých vojsk.

Poslechněte si skladbu Johna Adamse Must the Devil Have All the Good Tunes?