Český filharmonick...
25/05/21 20:00 Rudolfinum – Dvořákova síň
Zpět na program

Český filharmonický sbor Brno

Program

  • Anton Bruckner: Ave Maria I
  • Anton Bruckner: Afferentur regi
  • Anton Bruckner: Ave Maria II
  • Anton Bruckner: Pange lingua
  • Anton Bruckner: Locus iste
  • Anton Bruckner: Tota pulchra
  • Anton Bruckner: Christus factus est
  • Anton Bruckner: Virga Jesse
  • Anton Bruckner: Ecce sacerdos magnus
  • Petr Fiala: Regina coeli laetare
  • Henryk Górecki: Totus tuus
  • Leoš Janáček: Otčenáš

Interpreti

  • Petr Fiala - sbormistr
  • Pavlína Švestková - soprán
  • Jana Melišková - soprán
  • Marie Vrbová - alt
  • Tomáš Kořínek - tenor
  • Tomáš Badura - tenor
  • Petr Nouzovský - violoncello
  • Pavla Kopecká - harfa
  • Martin Jakubíček - varhany

Cena

250 - 600

Datum konání

25 / 05 / 2021
Úterý 20.00
Český Filharmonický Sbor Brno Pražské Jaro 2018

Královno nebes, raduj se!

Panna Marie a její život se staly námětem nepřeberného množství hudebních děl. Od zpěvů gregoriánského chorálu přes duchovní písně středověku a rozsáhlé vícehlasé kompozice renesance a baroka až po současnost. Sborovou tvorbu s touto tematikou zkomponovanou v 19. až 21. století posluchačům představí Český filharmonický sbor Brno, patřící nejen v českém, ale i světovém kontextu mezi absolutní špičku v oboru. Jeho sbormistr Petr Fiala pak mezi jednu z nejdůležitějších osobností sborové scény.

Český filharmonický sbor Brno

Český filharmonický sbor Brno od svého založení v roce 1990 koncertoval na všech prestižních evropských festivalech, kde publikum vždy zaujal svou vysokou profesionalitou a jedinečným hudebním cítěním. Jak například napsala v červnu roku 2019 pro portál Opera Plus hudební kritička Anna Šerých: „Vysoká kvalita a účinnost interpretace, přednes jasně působivé krásy, byl dán dokonalým projevem sboru – Český filharmonický sbor Brno byl zkrátka úchvatný.“

Soubor se zaměřuje především na oratorní, kantátový a operní repertoár. Každoročně absolvuje přes úctyhodných devadesát koncertů. V minulosti spolupracoval s řadou legendárních uměleckých osobností v čele s Jiřím Bělohlávkem, Nikolausem Harnoncourtem, sirem Charlesem Mackerrasem nebo Kurtem Masurem. Ze současných dirigentských postav jmenujme například Zubina Mehtu, sira Simona Rattla, Manfreda Honecka, Emmanuela Villauma, Jakuba Hrůšu či Libora Peška.

Za svou nahrávací činnost sbor získal řadu prestižních ocenění, mezi něž patří slavná Echo Klassik (2007) či Preis der Deutschen Schallplattenkritik (2009). V září 2011 mu japonský hudebně-kritický časopis Geijutsu Disc Review udělil za živou nahrávku Dvořákova Requiem ocenění Tokusen. V roce 2019 získal za svou interpretaci Janáčkovy Glagolské mše Classic Prague Award.

Petr Fiala

Obrovský podíl na úspěších tělesa nese jeho zakladatel, sbormistr a ředitel Petr Fiala. Absolvent brněnské konzervatoře (hra na klavír, kompozice a dirigování) a JAMU (třída Jana Kapra) se sbormistrovské a dirigentské činnosti věnuje již více než 50 let. Jako skladatel je autorem asi 180 kompozic rozličných žánrů, mezi něž patří vokální a instrumentální cykly pro děti a mládež, množství skladeb sólových, skladby komorní, symfonické, řada sborových a písňových cyklů, oratoria a kantáty, balet Hořící kámen nebo celovečerní opera podle hry Františka Hrubína Kráska a zvíře. Má za sebou také bohatou pedagogickou činnost a je držitelem Řádu Cyrila a Metoděje České biskupské konference (2009) za vynikající výsledky v oblasti dirigování a skladatelské činnosti. V roce 2013 obdržel Cenu města Brna v oboru hudba a v roce 2016 Cenu Jihomoravského kraje za významnou reprezentaci Jihomoravského kraje v oblasti kultury.

V první polovině koncertu zazní duchovní moteta Antona Brucknera. Dle slov Petra Fialy tvoří tyto „drobné, polyfonní, romantické perly jakýsi protipól rozsáhlých Brucknerových symfonií“. Pro Český filharmonický sbor Brno jde navíc o zcela zásadní dílo, protože to byla právě nahrávka cyklu Brucknerových motet, za niž v roce 2007 obdržel výše zmíněnou cenu Echo Klassik. Úvod druhé poloviny koncertu tvoří Fialova vlastní kompozice Regina coeli laetare (Královno nebes, raduj se) pro soprán, smíšený sbor, violoncello a gong. Sám autor o ní uvádí: „Kompozice vznikla v roce 2016 na objednávku mezinárodního festivalu Evropské dny duchovní hudby a v červenci téhož roku byla poprvé provedena v barokním kostele v německém Hohenstadtu. Skladbu tvoří několik vzájemně kontrastních částí, které jsou propojovány sólovými výstupy violoncella, sólový soprán podtrhuje slavnostní ráz skladby.“

Dále zazní mariánské vyznání Totus Tuus polského skladatele Henryka Góreckého. Dílo z roku 1987 zkomponované k příležitosti návštěvy papeže Jana Pavla II. v rodném Polsku je působivou, jasně a čistě strukturovanou meditací, která se v jednotlivých opakováních neustále ztišuje až do ztracena. Závěr večera bude patřit slavné kantátě Otčenáš Leoše Janáčka, kterou Fiala označuje za nejzajímavější a nejoriginálnější zhudebnění této známé křesťanské modlitby.