Debut Pražského jara
Zpět na program

Debut Pražského jara

Program

  • Claude Debussy: Dětský koutek
  • Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro klavír a orchestr č. 23 A dur KV 488
  • Leoš Janáček: Suita op. 3
  • György Ligeti: Concert Românesc

Interpreti

  • Prague Philharmonia
  • Marek Prášil - dirigent
  • Dongha Lee - klavír

Partner koncertu

300 - 700
24 5 2022
Úterý 20.00
Předpokládaný konec 21.50

Marek Prášil – Debut Pražského jara

Ostravský patriot v Praze

„Nesmírnou poctou a výzvou zároveň je pro mne možnost debutovat na festivalu Pražské jaro.  O to více, že mne umělecká rada festivalu navrhla jako prvního absolventa JAMU, který tuto krásnou příležitost k dirigentskému debutu dostal,“ říká ostravský rodák a patriot Marek Prášil. „Patří k nejlepším českým dirigentům své generace, ale v Praze se doposud na velkém pódiu nepředstavil,“ říká o hlavním hostujícím dirigentovi Jihočeské filharmonie v Českých Budějovicích a dirigentovi ostravského Národního divadla moravskoslezského dramaturg Pražského jara Josef Třeštík. Na festivalovém koncertě povede PKF – Prague Philharmonia, sólistou bude mladý klavírista Dongha Lee, laureát Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara z roku 2021. „Je pro mě ctí hrát v tak krásném městě s tak skvělým orchestrem. Loni jsem v Praze hrál pro prázdné auditorium, diváci byli před obrazovkami streamu. Tentokrát se těším, že opět bude moci být sál plný publika!“ říká korejský umělec.

Asistoval v Mnichově i Cardiffu

Marek Prášil (nar. 1986) vystudoval hru na klarinet na Ostravské univerzitě a paralelně se svým prvním angažmá v orchestru Národního divadla moravskoslezského začal studia dirigování na konzervatoři. V nich pokračoval pod vedením Tomáše Hanuse na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde je v současnosti posluchačem doktorského studijního programu. První dirigentské příležitosti se mu naskytly záhy, a to zejména v oblasti muzikálu. Díky svému pedagogovi měl také možnost podílet se jako asistent na nejprestižnějších zahraničních operních produkcích, jako byla například Janáčkova Věc Makropulos (2014) či Smetanova Prodaná nevěsta (2018) v Bayerische Staatsoper v Mnichově, Straussův Růžový kavalír ve Welsh National Opera (2017) nebo Čajkovského Jolanta v Paříži (2019). V roce 2015 mu bylo uděleno Stipendium Bayreuther Festspiele. Na základě předchozí úspěšné spolupráce se Marek Prášil stal od sezóny 2020/21 hlavním hostujícím dirigentem Jihočeské filharmonie v Českých Budějovicích. O jeho dirigentských ambicích mj. svědčí, že na inauguračním koncertě v této pozici provedl Stravinského Svěcení jara. V srpnu 2016 dvěma koncerty debutoval u švýcarského Sinfonie Orchester Biel Solothurn. V roce 2020 pak u Litevského národního symfonického orchestru provedením Dvořákova Te Deum. Do Vilniusu se vrátí v roce 2022, aby se stejným orchestrem v litevské premiéře provedl Janáčkovu Sinfoniettu.

Sportovec a dobrovolný záchranář

Další hostování Marka Prášila zahrnují např. Janáčkovu, Plzeňskou i Brněnskou filharmonii, operní angažmá jej zavedla do Státního divadla Košice (Belliniho Náměsíčná) a do Slezského divadla v Opavě (Kálmánova Hraběnka Marica). Diskografie Marka Prášila zahrnuje mimo jiné záznamy s Jihočeskou filharmonií a houslistou Romanem Patočkou, violoncellistou Jiřím Bártou nebo sopranistkou Patricií Janečkovou, které vznikaly během covidového roku. Dále má na kontě především crossoverové projekty – CD nazvané Hana/Edith s nejznámějšími šansony Edith Piaf v podání držitelky Ceny Thálie Hany Fialové, vánoční CD Hallelujah Martina Chodúra s Janáčkovou filharmonií Ostrava, v Národním divadle moravskoslezském vznikla nahrávka české premiéry komorního muzikálu The last five years (Pět let zpět). Není bez zajímavosti, že svou pohotovost a připravenost Marek Prášil, zanícený sportovec, osvědčuje nejen při zvládání nečekaných situací v divadle a na pódiu, ale také jako dlouholetý dobrovolný záchranář Českého červeného kříže.

“Víno vyzrálé a vyvážené”

V historii Mezinárodní hudební soutěže Pražského jara se stalo zřídka, aby celkový vítěz současně posbíral všechny zvláštní ceny. Mladý pianista z Jižní Koreje Dongha Lee však vloni porotce uhranul natolik, že si spolu s titulem laureáta odnesl také Cenu hlavního města Prahy, Cenu Českého rozhlasu a cenu za nejlepší provedení díla Jany Vöröšové, které vzniklo speciálně pro soutěž. Ve finále Dongha Lee za doprovodu Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK a dirigenta Marka Šedivého zahrál Beethovenův Čtvrtý klavírní koncert. Věroslav Němec v časopisu Harmonie napsal, že o „vynikající technice netřeba mluvit (…) Dongha Lee měl Beethovena zjevně dlouhodobě zažitého a hrál ho s očividným nadhledem.“ Ve stejné recenzi dále uvedl, že „Dongha Lee připomínal víno vyzrálé a ve všech složkách vyvážené.“ „Jamile soutěž skončila, dostal jsem pozvání z mnoha míst,“ svěřuje se radostně klavírista. Čekají ho tak vystoupení třeba v jihokorejském Arts Center, v lipském Gewandhausu nebo německém Kirchheimbolandenu. „Korejští hudebníci se snaží pochopit ducha evropské hudby,“ říká Dongha Lee. Proto zvolil za místo svého studia Německo. Nejprve na Hochschule für Musik v Hannoveru absolvoval s vyznamenáním ve třídě Ewy Kupiec. Nyní je posluchačem Vysoké hudební školy v Münsteru u Arnulfa von Arnim.

Dongha Lee – Sihoo Kim 2021

Slovo k programu

Program koncertu zahájí Dětský koutek Clauda Debussyho v nápaditě barevné instrumentaci autorova přítele Andrého Capleta. Populární cyklus původně klavírních skladeb francouzský skladatel dedikoval své dceři, které se říkalo Chouchou (Šušu). „Mé drahé malé Chouchou, od jejího otce s láskyplnou omluvou za to, co bude následovat,“ napsal skladatel do věnování. Jak sám Marek Prášil říká, i jeho vedlo k zařazení skladby na program pražskojarního debutu jeho otcovství. „Inspirací pro výběr tohoto hravého a dětsky bezstarostného díla je mi čas strávený s mým prvním synem Matyášem,“ svěřuje se.