Koncerty a akce Prague Offspring 2025
30. 5. 2025 – 18.30, GEORGE BENJAMIN IN CONVERSATION
30. 5. 2025 – 20.00, ENSEMBLE MODERN I.
31. 5. 2025 – 14.00, READING LESSONS – ENSEMBLE MODERN
31. 5. 2025 – 16.00, MASTERCLASS – ENSEMBLE MODERN
31. 5. 2025 – 18.30, HOW TO SPRING OFF? DISKUZE
31. 5. 2025 – 20.00, ENSEMBLE MODERN II.
Druhý večer Prague Offspring nabízí vzácnou příležitost zažít sira George Benjamina nejen jako skladatele, ale také jako skvělého dirigenta. Hudebník, kterého The Guardian označil za „jednoho z nestorů současné britské kompozice, jehož hudba přináší úchvatný zvuk třpytivé krásy“, představí tvorbu britského skladatele Olivera Knussena (1952–2018), ve světové premiéře uvede novinku českého skladatele Slavomíra Hořínky (* 1980) a bude řídit koncertní provedení své první opery Into the Little Hill podle staré německé pověsti o krysaři a jeho píšťale. „Ensemble Modern – dokonale přesný stroj – dodal každému zvuku vlastní náboj a lesk,“ napsal po jednom z koncertů souboru s Georgem Benjaminem světový hudební portál bachtrack.com. Jejich společné vystoupení na Pražském jaru bude pro pražský hudební život naprosto mimořádnou událostí.
Program otevře cyklus čtyř miniatur Songs without Voices (Písně bez hlasů) Olivera Knussena. „Nalezl jsem v sobě staré nadšení pro psaní písní a napadlo mě uplatnit ho v instrumentální hudbě,“ napsal o skladbě skladatel a dirigent, který byl milovaným mentorem několika generací britských autorů. Vokální party nahrazují v jeho skladbě hudební nástroje, nejvýrazněji anglický roh, jehož „zpěv“ Knussen napsal pohnut zprávou o smrti skladatele Andrzeje Panufnika.
Následovat bude světová premiéra skladby Zrno, plevy a oheň, již na objednávku Pražského jara zkomponoval Slavomír Hořínka. Inspirací se mu stala biblická podobenství a ideje francouzského náboženského myslitele Teilharda de Chardin, jenž ve svých tezích spojil vědecký pohled s křesťanskou spiritualitou. Téměř půlhodinová kompozice napsaná přímo pro Ensemble Modern slibuje práci s mikrointervaly a inspiraci ohněm, který může sloužit coby zvuková předloha i jako metafora.
Večer uzavře Benjaminova první opera Into the Little Hill, která v roce 2006 představovala průlom v jeho tvorbě a současně byla skladatelovou první spoluprací s dramatikem a libretistou Martinem Crimpem. Jde o moderní převyprávění německé středověké legendy z města Hameln, kterou zpracoval například Viktor Dyk v novele Krysař. Opera začíná voláním měšťanů po vyhubení krys. Aby si ministeriál, správce města, zajistil znovuzvolení, najme si krysaře, který pomocí své píšťaly všechny krysy z města vyvede. Ministeriál se opětovné volby dočká, když ale odmítne krysaři vyplatit smluvenou odměnu, zmizí náhle z města všechny děti. Krysař je stejně jako předtím krysy odvedl „do nitra malého kopce“. Krysařovu flétnu znázorňuje basová příčná flétna, v ansámblu ale uslyšíme i další poměrně neobvyklé nástroje, například banjo, cimbál nebo basetové rohy.
Komorní jednoaktovka vznikla na objednávku Festivalu d’Automne à Paris právě pro Ensemble Modern a dočkala se už více než stovky produkcí po celém světě. Interpretace příběhu je otevřená; sám Benjamin uvedl, že ačkoliv jde o starou legendu, „vyvolává znepokojivé přesahy k současnosti“ a „upozorňuje na sílu hudby“. Jistou abstraktnost příběhu podtrhuje i to, že všechny role ztvárňují pouze dvě zpěvačky. V Praze to budou britská sopranistka Jennifer France a kanadsko-maďarská mezzosopranistka Krisztina Szabó. Jennifer France hostovala v Bavorské státní opeře, Královské opeře Covent Garden, na Salcburském festivalu nebo na BBC Proms. Portál WhatsOnStage ji označil za „živý klenot na operní koruně“. Rovněž Krisztina Szabó má za sebou debut v Královské opeře Covent Garden, kde se stejně jako v Nizozemské národní opeře představila v Benjaminově opeře Lessons in Love and Violence z roku 2017.
Sir George Benjamin (* 1960) začal v sedmi letech hrát na klavír a velmi záhy psát i vlastní hudbu. V pouhých šestnácti jej přijali na Pařížskou konzervatoř ke studiu skladby u Oliviera Messiaena a klavíru u Messiaenovy manželky Yvonne Loriod. Jeho první orchestrální kompozice zazněla na BBC Proms, když mu bylo dvacet. Jako dirigent premiéroval celou řadu nových děl autorů a autorek, jakými jsou Gÿorgy Ligeti, Gérard Grisey, Hans Abrahamsen, Unsuk Chin nebo Ondřej Adámek. Řídil nejlepší světové orchestry: Cleveland Orchestra, Královský orchestr Concertgebouw Amsterdam nebo Berlínské filharmoniky, jejichž byl v letech 2018–2019 rezidenčním skladatelem. K Ensemble Modern, rezidenčnímu souboru Prague Offspring, jej pojí obzvláště blízký vztah. Pravidelně ansámbl diriguje a natočil s ním celou řadu svých děl. V seznamu skladeb tohoto držitele Zlatého lva Benátského bienále za celoživotní přínos a Ceny Nadace Ernsta von Siemense najdeme instrumentální skladby, sbory, písně, balety, a především mimořádně úspěšné opery. Druhou z nich, Written on Skin, napsanou v roce 2012 na libreto Martina Crimpa dokonce označili kritici britského deníku The Guardian za druhé nejlepší hudební dílo 21. století.
Ensemble Modern již desítky let určuje trendy na poli soudobé hudby. Britský list The Guardian jej dokonce popsal jako „hudebníky z Frankfurtu, kteří pro svou všestrannost a virtuozitu nemají mezi evropskými specializovanými soubory současné hudby mnoho konkurentů“. Byl založen v roce 1980 ve Frankfurtu nad Mohanem a jeho jádro dnes tvoří osmnáct sólistů z Belgie, Bulharska, Německa, Řecka, Indie, Japonska, Švýcarska a USA. Každý rok nastudují členové souboru na sedmdesát nových děl, z nichž přibližně dvacet uvedou ve světové premiéře. Díky své charakteristické otevřenosti zařazuje Ensemble Modern do svých programů také projekty hudebního divadla, taneční představení a multimediální projekty. Pod značkou Ensemble Modern Orchestra uvádí v rozšířeném obsazení rovněž díla symfonická. Během téměř půlstoletí své existence si vytvořil blízký vztah s vůdčími skladateli a skladatelkami naší doby včetně Unsuk Chin, Olgy Neuwirth, Heinera Goebbelse, Helmuta Lachenmanna, Karlheinze Stockhausena, Wolfganga Rihma nebo Steva Reicha. Nahrávky děl těchto skladatelů, které Ensemble Modern vydává mimo jiné i na vlastním labelu, jsou považovány za referenční. Kromě koncertů ve vlastní abonentní řadě ve frankfurtské Alte Oper je soubor pravidelným hostem prestižních festivalů a koncertních sezón, včetně Festivalu d’Aix-en-Provence, Berliner Festspiele, Holland Festival, Wigmore Hall a South Bank Centre v Londýně či newyorské Carnegie Hall. V roce 2003 založil Mezinárodní akademii Ensemble Modern, která zastřešuje nejrůznější edukativní projekty. Jejím cílem je sdílet a zprostředkovávat v různých formátech nejnovější umělecké směry. Akademie tak realizuje například magisterský program věnovaný interpretaci soudobé hudby na Hochschule für Musik und darstellende Kunst ve Frankfurtu, mezinárodní skladatelské a dirigentské semináře a vzdělávací projekty pro děti a teenagery.