Druhý večer Prague Offspring přinese premiéru pěti nových děl českých a slovenských skladatelů a skladatelek napsaných pro Klangforum Wien, připomene finskou skladatelku Kaiju Saariaho a vyvrcholí českou premiérou oslnivé skladby Nether rezidenční autorky Rebeccy Saunders. Coby sólistka v ní vystoupí Juliet Fraser, fenomenální britská sopranistka, která inspiruje nejlepší současné skladatele.
Od svého založení v roce 1985 dává Klangforum Wien své síly k dispozici etablovaným autorům i skladatelům, kteří stojí na počátku kariéry. Na svém druhém festivalovém koncertě poprvé uvedou hned pět nových děl. Na objednávku Pražského jara je napsali Michal Indrák, Timea Hvozdíková, Martin Klusák, Michal Wróblewski a Matej Sloboda. Posledně jmenovaný slovenský autor získal objednávku na novou skladbu na základě své účasti ve workshopu Reading Lessons v roce 2023.
Zpráva o smrti Kaiji Saariaho 2. června 2023 zasáhla celý hudební svět. Finská umělkyně navázala na principy spektrální hudby a v poetickém jazyku je propojila s osobitým pojetím harmonie a melodie. Klangforum Wien pod vedením Enna Poppeho v Praze provede její skladbu Solar z roku 1993. „Solar je založený na myšlence stále přítomné harmonické struktury, která kolem sebe vyzařuje obraz a nutí harmonii se znovu a znovu vracet do původní podoby, jako kdyby se řídila zákony gravitace,“ napsala skladatelka. „Podle této myšlenky je skladba pojmenována. Tato sluneční harmonie je pak postavena do kontrastu se zcela jiným druhem harmonického principu, založeného spíše na polaritách.“
Vrchol koncertu obstará česká premiéra celé skladby Rebeccy Saunders Nether pro soprán, devatenáct instrumentálních sólistů a dirigenta. Jde o samostatný, rozšířený „modul“ rozsáhlé prostorové performance Yes, jejíž premiéra v sále Berlínské filharmonie v roce 2017 na skladatelku upřela pozornost světa soudobé hudby. „Yes odkazuje k monologu Molly Bloom v závěrečné kapitole Odyssea Jamese Joyce,“ říká Saunders. „Tento monolog můžeme považovat za jakousi literární koláž, síť utkanou z nesčetných cestiček posetých příběhy, myšlenkami, asociacemi a okamžiky v neutuchající proud silné energie, snímek stavu mysli před usnutím a během něj, uprostřed záblesků podvědomí.“ Na první poslech by se mohlo zdát, že Saunders ve skladě pracuje s lidským hlasem jako s hudebním nástrojem. Požadavky, které virtuózní part klade na sólistku, jsou mimořádné, zvuky, které vyluzuje, se pojí s akcí nástrojů. Stejně tak bychom ale mohli říct, že Saunders pracuje s hudebními nástroji jako s hlasem. Nicméně ne jako s hlasem, který zpívá, ale hlasem, který artikuluje široké spektrum zvuků. Právě to její hudbu pojí s tvorbou Jamese Joyce, kterého fascinovala sonická kvalita řeči. Provedení díla v podání Juliet Fraser, která dílo premiérovala, slibuje mimořádný zážitek.