S politováním oznamujeme, že plánovaná diskuse s dirigentem a sólistou večera se z časových důvodů neuskuteční. Pro diváky koncertu Gürzenich-Orchester Köln 1. 6. 2022 v Obecním domě připravujeme diskusi s dirigentem François-Xavierem Rothem a violistkou Tabeou Zimmermann od 18.30 v Riegrově salonku Obecního domu.
„Les Siècles myslí jako jeden, cítí jako jeden. Dokonce se i s jedinečnou francouzskou elegancí klaní publiku jako jeden.”
The Times
Orchestr Les Siècles se představí v Praze poprvé. A bude to debut mimořádný. „Les Siècles pod vedením svého šéfdirigenta a zakladatele Françoise-Xaviera Rotha patří k nejpozoruhodnějším a nejprogresivnějším souborům současnosti,“ říká dramaturg Pražského jara Josef Třeštík. Orchestr se profiluje uváděním hudby od baroka až po současnost, vždy na příslušené dobové nástroje. Na Pražské jaro přijede s programem spojujícím tvorbu francouzských klasiků Clauda Debussyho a Césara Francka, od jehož narození v roce 2022 uplyne 200 let. „Výročí nám dávají možnost zařadit na program neprávem opomíjená díla, ale také ta dobře známá představit v mimořádné interpretaci,“ uvádí Třeštík. „Jsem přesvědčen, že provedení Franckovy Symfonie d moll v podání Les Siècles a Françoise-Xaviera Rotha bude jedním z vrcholů festivalu,“ dodává. „Už se nemůžeme dočkat, až budeme v Praze,“ těší se sám Roth, který na festivalu vystoupí dokonce dvakrát. Den po koncertu s francouzským orchestrem v Rudolfinu se představí ve Smetanově síni Obecního domu v čele Gürzenich-Orchester z Kolína nad Rýnem.
Francouzský dirigent François-Xavier Roth (nar. 1971) patří mezi nejvýraznější umělce své generace. „Kdyby ještě neměl přezdívku Special FX (pozn. redaktora: z anglického „zvláštní efekty“, přičemž zkratka FX odkazuje k dirigentovým iniciálám), rozhodně by si ji měl osvojit,“ napsal o něm pro deník The Times kritik Neil Fisher. „Jeho empatická muzikalita a cit pro barvu někdy vykouzlí tak překvapivé momenty, že sami hráči vypadají ohromeně.“ Syn respektovaného varhaníka Daniela Rotha, vyhledávaný pro své strhující charisma, invenční dramaturgii a do hloubky promyšlenou interpretaci, zavítá v rámci 77. ročníku Pražského jara do České republiky vůbec poprvé a vystoupí hned na dvou koncertech. Nejprve stane v čele orchestru dobových nástrojů Les Siècles v Dvořákově síni Rudolfina (31. 5.), následně pak povede Gürzenich-Orchester z Kolína nad Rýnem ve Smetanově síni Obecního domu (1. 6.).
Od svého založení v roce 2003 dirigentem Françoisem-Xavierem Rothem se Les Siècles zaměřuje na uvádění děl 17.–21. století z dnešní perspektivy, vždy na příslušné historické nástroje. Hráči tak někdy během koncertu vystřídají několik typů nástrojů. Začnou kupříkladu barokními nástroji v interpretaci Lullyho suity, pokračují nástroji z 19. století ve skladbách Saint-Saënsových, Massenetových či Délibesových a večer zakončí nástroji z počátku 20. století v hudbě Igora Stravinského. Na mnichovském festivalu Musica Viva Les Siècles zase na jediném programu zkombinovali hudbu Jeana-Philippa Remeaua, Edgarda Varèseho a současného autor Philippa Manouryho. Jindy věnují celý program hudbě vídeňského klasicismu. Výsledkem je úžasná pestrost zvuků a barev, jež fascinuje laickou i odbornou veřejnost a jež nemá v současnosti obdoby.
Kritika oceňuje zvláště schopnost orchestru dosahovat v ovládání nástrojů nejvyšších technických a výrazových kvalit. Britský Guardian řadí těleso k těm „nejosobitějším“, kritik David Cairns ze Sunday Times uvedl, že „ještě nikdy neslyšel tak dramatické provedení, s tak prudkými a živými dramatickými kontrasty.“ Skladatel a publicista Robert Hugill si zase chválí „brilantnost a úžasný zvuk orchestru“ a všímá si, že „rovnováha mezi smyčci, dřevy a žesti se radikálně mění – jak dřevěné, tak žesťové nástroje mají mnohem tenčí a ostřejší zvuk.“ Tato slova potvrzuje též množství prestižních ocenění, z nichž za všechny jmenujme tři ceny Deutschen Schallplattenkritik, několik Diapason d’Or, Choc de Classica 2019 a titul nahrávka roku webu Presto Classical za snímek Debussyho Jeux et Nocturnes. Les Siècles byl také jako jediný francouzský orchestr několikrát nominován na Gramophone Award, již získal v roce 2018 za album Daphnis et Chloé Maurice Ravela. „Nejlepší způsob, jak hrát hudbu, je myslet na to, že nejsme muzeum, ale živí hudebníci, kteří musí znovu vyvolat původní dojem z díla,“ řekl o svém přístupu sám Roth pro televizi Deutsche Welle.
Od roku 2018 natáčí orchestr u firmy Harmonia Mundi, kde realizoval světové premiéry Saint-Saënsovy opery Le Timbre d’argent, symfonie Christophe Colomb od Féliciena Davida a kantáty Velléda Paula Dukase, v současnosti nahrává kompletní orchestrální dílo Berlioze, Ravela a Debussyho, pokračuje též s Mahlerovými symfoniemi. K dalším úspěchům patří hlavní účast v televizním pořadu Presto, jenž na stanici France 2 sledovalo několik milionů diváků a který s podporou CNDP vyšel na DVD. Les Siècles sídlí v Atelier Lyrique v severofrancouzském městě Tourcoing regionu Hauts-de-France, kde úzce spolupracují s mnoha institucemi, např. Cité de la Musique v Soissons, Théâtre-Sénart či Berliozův festival v La Côte-Saint-André.
Doslova zjevením byl debut orchestru na BBC Proms v roce 2013, kdy hudebníci uvedli u příležitosti 100. výročí premiéry Stravinského Svěcení jara. Výsledek byl dechberoucí, barvy nástrojů „zněly tak, jak jsem skutečně nikdy neslyšel ani já, a řekl bych, že ani nikdo další, komu není kolem 120 let,“ napsal tehdy Paul Kilbey pro Bachtrack. O tři roky později debutoval orchestr v Royal Festival Hall s Debussyho skladbami Hry a Moře, k nimž dirigent François-Xavier připojil Ravelovo dílo Má matka husa a spolu s renomovaným klavíristou Jeanem-Efflamem Bavouzetem Ravelův Klavírní koncert pro levou ruku. Na BBC Proms se pak orchestr vrátil v roce 2017 s programem sestaveným ze Saint-Saënsových a Franckových skladeb. Koncert byl podle časopisu Gramophone „slavností pro hudební gurmány.“ Mezi vrcholy letošní sezony Les Siècles patří inscenace Debussyho opery Pelleas a Melisanda v pařížském Théâtre des Champs-Elysées a turné se Stravinského Houslovým koncertem s Isabelle Faust.
Klavírista Bertrand Chamayou patří k významným interpretům zejména francouzského repertoáru, jenž pokrývá v celé šíři od slavných děl, přes zapomenuté a raritní, až po současná. Jeho interpretace vyniká představivostí, jistotou a pozoruhodnou důsledností v uměleckém přístupu. V roce 2019 obdržel Gramophone Award v kategorii Nejlepší koncert a Nahrávka roku za album Saint-Saënsových klavírních koncertů č. 2 a 5, jež realizoval ve spolupráci s Orchestre National de France a dirigentem Emmanuelem Krivinem. Vedle toho je nositelem ceny ECHO Klassik 2016 za nahrávku kompletního klavírního díla Maurice Ravela. Vysoce si ho cení i odborná kritika. „Chamayou je bezpochyby mimořádný hudebník,“ napsal Tim Ashley pro britský Guardian. V lednu 2021 v recenzi na CD ukolébavek nazvané Good Night! kritik Norman Lebrecht Bertranda Chamayoua označil za jednoho z umělců „kterého bychom měli v novém roce sledovat.“ Chamayou je častým hostem těch nejlepších koncertních adres, ať už jako sólový nebo komorní hráč, v letošní sezoně vystupuje mimo jiné s Gewandhausorchester Leipzig pod taktovkou Lorenza Viottiho, Orchestre de Paris pod vedením Cristiana Macelaru, s Českou filharmonií a jejím šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Mezi jeho pravidelné partnery v komorní hudbě patří houslista Renaud a violoncellista Gautier Capuçonovi, violista Antoine Tamestit nebo cellistka Sol Gabetta.
V českých koncertních síních neprávem opomíjený César Franck (1822–1890) je jedním z největších představitelů francouzského romantismu a také tím, kdo přesvědčil Francii o kvalitách německé hudby. Do značné míry i díky Antonínu Rejchovi (1770–1836), který ho coby vyhlášený pařížský pedagog a vášnivý tvůrce fug naučil na sklonku svého života základům kontrapunktu.