Když v lednu roku 2017 celý svět sledoval slavnostní otevření Labské filharmonie v Hamburku, za hracím stolem nových varhan z dílny proslulé bonnské firmy Klais Orgelbau seděla Iveta Apkalna. Přední světová varhanice se podílela na uvedení hned dvou světových premiér, které pro mimořádnou příležitost napsali Wolfgang Rihm a Jörg Widmann. Od tohoto momentu je lotyšská rodačka titulární varhanicí místního nástroje, čítajícího úctyhodných 4765 píšťal, a byla také první, kdo na něj natočil první sólové CD.
Po koncertě proběhne setkání s Ivetou Apkalnou v Smetanově síni.
Moderuje dramaturg Pražského jara Josef Třeštík.
Diskuse v anglickém jazyce, tlumočení do češtiny nebude zajištěno.
„Iveta Apkalna a její umění hry na varhany se zcela vymyká a je mimo jakoukoliv pochybnost. Na živých koncertech i nahrávkách tato výjimečná umělkyně již léta přináší varhanní kulturu té nejvyšší kvality, ” napsal německý časopis Varhany. Je držitelkou řady prestižních ocenění, mj. Lotyšské velké hudební ceny, je také první varhanicí v historii, která získala prestižní ocenění Echo Klassik. Mezi absolutní světovou špičku se Apkalna řadí už od roku 2007, kdy debutovala s Berlínskými filharmoniky pod taktovkou Claudia Abbada. Pravidelně vystupuje s těmi nejlepšími světovými orchestry, včetně Symfonického orchestru Bavorského rozhlasu, Losangeleské filharmonie či Cleveland Orchestra. V letošní sezoně ji mj. čeká vystoupení s Concertgebouw Orchestra Amsterdam, se kterým pod vedením Antonia Pappana provede Varhanní symfonii Camilla Saint-Saënse. Nedílnou součástí její dráhy koncertní varhanice jsou i sólové recitály. Kromě pravidelných vystoupení v domovské Labské filharmonii ji můžeme slyšet např. v Berlínském Konzerthausu, mimořádný ohlas vzbudil její debut v roce 2018 na BBC Proms v Royal Albert Hall v Londýně.
Její pražskojarní koncert přinese nejpopulárnější díla varhanní literatury – Toccatu a fugu d moll Johanna Sebastiana Bacha, Gotickou suitu Léona Boëllmanna, stejně jako hudbu Johanesse Brahmse, Franze Liszta, soudobého lotyšského autora Pēterise Vaskse a ukázku z díla Faust českého klasika varhanní hudby Petra Ebena.
Iveta Apkalna rozezní píšťaly nástroje, který v době svého vzniku v roce 1912 patřil mezi největší a nejmodernější v Rakousku-Uhersku. Jejich hrací stůl byl od počátku připojen elektrickými kabely a díky tomu také pojízdný. To Ivetě Apkalna umožní, aby za něj usedla přímo na podiu Smetanovy síně, a festivalové publikum tak bude moci její umění sledovat z podobné perspektivy jako na klavírním recitálu. Jen s tím rozdílem, že Iveta Apkalna se umělecky chopí hned několika varhanních manuálů a pedálů.