Riccardo Chailly je žijící legendou dirigentské taktovky. Na Pražské jaro se vrací téměř po čtvrtstoletí, aby v pozici šéfdirigenta stanul v čele jednoho z nejproslulejších italských těles, filharmoniků milánské opery La Scala. Ke spolupráci přizval strmě stoupající klavírní hvězdu Alexandra Malofejeva. S umělcem, který v roce 2024 oslaví teprve třiadvacáté narozeniny, uvede melodický Koncert pro klavír a orchestr b moll Petra Iljiče Čajkovského, druhá polovina večera přinese symfonickou hudbu Leoše Janáčka a Sergeje Prokofjeva.
Alexandra Malofejeva slyšel Chailly poprvé téměř před deseti lety právě v La Scale. „Bylo mu pouhých čtrnáct a ohromil mě svým talentem,“ vzpomínal pro italský deník Corriere della Sera. „Nebyl jen zázračným dítětem – byl sice velmi mladý, ale měl v sobě hloubku a technické schopnosti, byl velmi muzikální a měl skvělou paměť.“ Malofejevova kariéra započala o rok dříve, kdy třináctiletý klavírista zvítězil v Čajkovského soutěži pro mladé hudebníky. Původem ruský klavírista v současné době žije v Berlíně a navzdory svému věku má za sebou až neuvěřitelnou uměleckou dráhu. Vedle Chaillyho spolupracoval s takovými dirigenty, jako jsou Myung-Whun Chung, Charles Dutoit, Michael Tilson Thomas, Susanna Mälkki či Yannick Nézet-Séguin. V letošní sezoně vystoupí mj. v Elbphilharmonii v Hamburku, amsterdamském Concertgebouw nebo v newyorské Carnegie Hall.
Orchestr milánské La Scaly je snad nejslavnějším operním tělesem světa. Z dirigentského stupínku jej vedly osobnosti jako Arturo Toscanini, Herbert von Karajan, Carlos Kleiber, Claudio Abbado či Daniel Barenboim.
Riccardo Chailly v čele orchestru stojí od roku 2015. Před tím řídil nejvěhlasnější orchestry včetně Berlínských, Vídeňských a Newyorských filharmoniků. Jako šéfdirigent se významně zapsal do historie orchestrů Concertgebouw Amsterdam a Orchestru lipského Gewandhausu. Pod jeho vedením orchestr milánské La Scaly vzkvétá nejen v opeře, ale také v intepretaci symfonického repertoáru.
Že má orchestr operu ve svém DNA potvrdí i pražský koncert. Druhou polovinu večera totiž otevře Žárlivost, Leošem Janáčkem původně zamýšlená jako předehra k opeře Její pastorkyně. Celý večer vyvrcholí Symfonií č. 3 Sergeje Prokofjeva, ve které ruský skladatel zpracoval materiál ze své opery Ohnivý anděl podle stejnojmenného románu Valerije Brjusova, jenž vypráví příběh vášnivé lásky, démonické posedlosti a čarodějnictví