Orchestra of the Age of Enlightenment & WIlliam Christie
Zpět na program

Orchestra of the Age of Enlightenment & WIlliam Christie

Campra / Fischer / Bach / Rameau / Bach

Program

  • André Campra: Les Fêtes Vénitiennes, suita
  • Johann Caspar Ferdinand Fischer: Le Journal du Printemps, suita g moll op. 1/7
  • Johann Sebastian Bach: Orchestrální suita č. 4 D dur BWV 1069
  • Jean-Philippe Rameau: Les Indes galantes, suita z baletu
  • Johann Sebastian Bach: Orchestrální suita č. 3 D dur BWV 1068

Interpreti

  • Orchestra of the Age of Enlightenment
  • William Christie - dirigent
250 - 2700
25 5 2017
Čtvrtek 20.00
Rudolfinum – Dvořákova síň

 

„Bude tomu už třicet let, co se skupina londýnských hudebníků rozhodla nalézt nový pohled na instituci slovutně zvanou „orchestr“ a začít s čistým listem. Začali tím, že vyhodili stanovy. Postavit do čela jediného dirigenta? Rozhodně ne. Zaměřit se na repertoár jediného slohu? Příliš limitující. Vycizelovat dílo a pak jít dál? Příliš lenivé. A tak se zrodil Orchestra of the Age of Enlightenment.“ Tato slova uvozují oficiální curriculum orchestru, který od svého založení roku 1986 cíleně vybočuje ze zaběhlých kolejí interpretace či prezentace klasické hudby. Všemu, co dělají, je společná mimořádná umělecká úroveň a stylovost. Ať už se jedná o uvedení monumentální Mahlerovy Druhé symfonie (s Vladimirem Jurowským v uplynulé sezóně či interpretaci hudby baroka, pro niž je orchestr nejvíce žádán. Stali se fenoménem, který nepřestává inspirovat, překvapovat a okouzlovat hudební veřejnost i odborníky po celém světě.

Johann Sebastian Bach a jeho současníci. I tak by se dal ve zkratce shrnout program jejich pražskojarního koncertu. Tento orchestr dobových nástrojů, v jehož řadách působí přední odborníci na problematiku starší hudby, patří mezi světovou špičku ve svém oboru, o čemž vedle vyprodaných sálů a pochvalných kritik svědčí také jeho obsáhlá a oceňovaná diskografie. Spolu se svým čestným dirigentem Williamem Christiem, který je expertem na hudbu francouzského baroka, představí na Pražském jaru výběr z orchestrálních suit Johanna Sebastiana Bacha, Andrého Campry, Johanna Caspara Ferdinanda Fischera a Jeana-Philippa Rameaua.

Orchestrální suita – nazývána též často ouvertura – byla v Německu velmi oblíbenou, zvláště pak ve druhé čtvrtině 18. století. Ve srovnání s Telemannem, Fachsem či Graupnerem je tvorba Johanna Sebastiana Bacha (1685–1750) v této oblasti velmi skromná, což pravděpodobně souvisí se skladatelovými pracovními povinnostmi na pozici ředitele kůru chrámu sv. Tomáše v Lipsku, které jej v té době nutily soustředit se spíše na tvorbu duchovní. Jeho čtyři orchestrální suity vznikly přibližně v letech 1729–1741 pro lipské Collegium Musicum, které Bach v té době vedl. Poloprofesionální soubor sestavený ze studentů a hudebních nadšenců se pravidelně scházel v prostorách Café Zimmermann a těšil se ve své době neobvykle velké popularitě. Suita č. 3 D dur BWV 1068 a Suita č. 4 D dur BWV 1069 patří k mistrovským dílům svého žánru, která svou propracovaností a důmyslnou instrumentací uchvacují posluchače již po staletí. Zvláště pak Suita č. 3, jež obsahuje slavný Air – jednu z nejznámějších Bachových melodií vůbec.

Suita č. 7 „Le Journal du Printemps“ Johanna Caspara Ferdinanda Fischera (1656–1746) je dílem, pro nějž skladatel našel inspiraci v hudbě francouzských autorů. Ti budou v programu zastoupeni Andrém Camprou (1660–1744), jehož jméno bývá nejčastěji spojováno s žánrem opéra-ballet, a Jeanem-Philippem Rameauem (1683–1764), jedním z velikánů evropského baroka, který vedle svých kompozic zasáhl do hudebních dějin také skrze své teoretické práce.

Orchestra of the Age of Enlightenment je jedním z nejznámějších britských orchestrů věnujících se autentické interpretaci staré hudby. Jeho repertoár sahá od hudby Henryho Purcella a Johanna Sebastiana Bacha až po dílo Johannese Brahmse a Richarda Wagnera. Mezi dirigenty, kteří s orchestrem spolupracovali, patří přední dirigentské osobnosti současnosti (sir Simon Rattle, Iván Fischer, Paavo Järvi), mezi nimiž nechybí významní specialisté na dobové nástroje (Frans Brüggen, Ton Koopman, Gustav Leonhardt). Orchestr se věnuje taktéž operní a oratorní tvorbě (Idomeneo, Cosi fan tutte, Elijáš), s níž vystoupil na několika prestižních mezinárodních festivalech jako Glyndebourne Festival, Salzburg Festival, Edinburgh Festival ad.

Americký dirigent William Christie je uznávaným odborníkem v oblasti barokní hudby. Zakladatel souboru Les Arts Florissants žije dlouhodobě ve Francii, s čímž úzce souvisí jeho zájem o tvorbu francouzských barokních skladatelů, již znovuobjevuje a dlouhodobě propaguje. Poprvé na sebe výrazně upozornil uvedením Lullyho opery Atys v pařížské Opéra Comique v roce 1987, od té doby pravidelně po celém světě realizuje díla žánru tragédie-lyrique a opéra-ballet. Jako hostující dirigent působil v newyorské Metropolitní opeře, Zürich Opernhaus či v Opéra National de Lyon. Mezi léty 2002 a 2007 spolupracoval s Berlínskou filharmonií. Je držitelem několika francouzských státních vyznamenání. V lednu 2016 byl jmenován čestným dirigentem Orchestra of the Age of Enlightenment. „Orchestr vyniká osobitostí, to je první věc, které si všimne každý dirigent, jenž má tu čest s ním spolupracovat. Není rozdílu mezi mladými a starými, novými a dlouholetými hráči, všichni jsou obdařeni nebývalou hudební inteligencí. Orchestr už po třicet let stojí v čele všeho nového, co se na poli staré hudby rodí,“ okomentoval Christie své jmenování.

 


Cestujte na Pražské jaro vlakem Českých drah a získejte 50 % slevu na jízdném!
Více informací o projektu VLAK+ Pražské jaro