Zpět na program

PIANOFONIA I

Ve spolupráci

           

 

Všichni víme, jak zní klavír. Jak ale znějí jeho jednotlivé součásti? To se dozvíte na koncertě, který Pražské jaro pořádá ve spolupráci s nejvýznamnějším českým výrobcem klavírů a pianin, značkou Petrof. V prostorách Národního technického muzea budou rozmístěny jednotlivé součástky klavírů, od drobných až po ty největší, i dva kompletní nástroje. Rozezní je nová kompozice, kterou přímo na objednávku festivalu vytvořili Michal Rataj a Jan Trojan.

Tento koncert je uváděn v 19.00 hodin a v 21.00 hodin.

Program

  • Michal Rataj & Jan Trojan: Pianofonia (světová premiéra na objednávku Pražského jara)

Interpreti

  • Ivo Kahánek - klavír
  • Michal Nejtek - klavír
  • Štěpán Hon - klavírní objekty
  • Michal Rataj - klavírní objekty, live electronics
  • Jan Trojan - klavírní objekty, live electronics
200 - 400
20 5 2024
Pondělí 19.00
Koncert nemá přestávku

Národní technické muzeum a společnost PETROF
připravili výstavu „PETROF 160. Klavír jako technické dílo“. Výstava vznikla při příležitosti 160. výročí založení firmy, která je jedním z nejvýznamnějších evropských výrobců akustických pianin a klavírů. Velkolepá výstava dá nahlédnout do historie i současnosti této významné české firmy a přiblíží proces a technické pozadí vzniku nástrojů, jejichž zvuk se rozeznívá po celém světě a šíří dobré jméno českého řemesla. Díky vlastnímu oddělení výzkumu a vývoje patří firma PETROF mezi přední inovátory v odvětví a je držitelem několika patentů. Výstava se koná od 10. dubna 2024 do 31. ledna 2025 ve velkém výstavním sále Národního technického muzea.

Oba autoři se na Pražském jaru v prostoru Národního technického muzea už potkali, a to při premiéře prostorové kompozice Jana Trojana Cirkulace v roce 2017. „Klavír je nástrojem západní hudební kultury. Jeho hlubší instrumentální podstata však v sobě propojuje mnohem víc,“ přibližuje nový společný projekt Michal Rataj. „Na jedné straně v sobě koncept ladného nábytkového designu ukrývá tajemství struny jakožto elementárního hybatele zvuku. Na druhé straně odkrýváme spíše dějiny rytmického pudu, který je vlastní snad všem kulturám na Zemi. Znějící struna a pulzující rytmus lze vlastně vnímat jako základní hudební elementy, bez nichž by hudba nemohla existovat. Design klavíru jim dává formu.“

Na koncertní křídlo, jak jej známe z klasických koncertů, bude hrát přední český interpret světového renomé Ivo Kahánek, který má za sebou mj. spolupráci s Berlínskými filharmoniky a dirigentem Simonem Rattlem. Nebude to jeho první spolupráce s Michalem Ratajem. Jeho klavírní koncert Movis provedl spolu s Českou filharmonií pod vedením Davida Robertsona na Pražském jaru v roce 2022. Netradičně bude klavír rozeznívat Michal Nejtek, sám skvělý hudební skladatel, jehož hudba v minulosti na Pražském jaru zněla a který má jako interpret přesahy k jazzu a rocku. Na součástky klavírů jako na bicí nástroje bude hrát perkusionista nevšední senzitivity Štěpán Hon. Jejich hru budou snímat mikrofony a pomocí prostorového zvuku oba autoři vše přetaví v klavírní symfonii – Pianofonii.