Zpět na program

Tiburtina Ensemble/
Vize a sny

Program

  • Beatritz de Dia: A chantar m'er de so qu'eu no volria
  • Michal Nejtek: nová skladba na texty středověkých trubadúrek na objednávku Pražského jara

Interpreti

  • Tiburtina Ensemble
  • Barbora Kabátková - umělecká vedoucí
  • Margit Übellacker - psalterium
  • Marco Ambrosini - nyckelharpa
  • Catalina Vicens - organetto
  • Martin Novák - perkuse
500
14 5 2022
Sobota 19.00
Předpokládaný konec 20.00
Koncert nemá přestávku

Vize a sny

48976984948 1c3d43141d 4k

Vize a sny

Vize a sny – tak se jmenuje projekt Pražského jara, který v rámci jediného dne přinese tři koncerty těch nejlepších českých i zahraničních hudebníků specializovaných na historicky poučenou interpretaci staré hudby.  

Umělecké oživení

Dávný zapomenutý svět trubadúrek zvaných trobairitz k nám z přelomu 12. a 13. století doléhá jako slabý paprsek v podobě kusých či zkreslených informací a torza dochovaného odkazu. Oč větším tajemstvím je obestřen, o to silnější touhu po uměleckém oživení vzbuzuje: nikoli na základě historické rekonstrukce, ale jako východisko pro nové celovečerní dílo, v němž by byl myšlenkový svět trubadúrek uveden do současného kontextu. Tak lze v kostce shrnout stěžejní ideu projektu, který na objednávku Pražského jara připravují jeho iniciátorka Barbora Kabátková, zpěvačka a umělecká vedoucí ženského vokálního souboru Tiburtina Ensemble, skladatel Michal Nejtek a libretista Jiří Adámek.

Ideální možnost

Trubadúrky (podobně jako jejich mužští kolegové) skládaly lyricko-milostné verše, zhudebňovaly si je a provozovaly je na okcitánských šlechtických dvorech, samy pocházejíce většinou z urozených vrstev. Byly pravděpodobně vůbec prvními skladatelkami v západní kultuře, které psaly světskou hudbu, navíc na texty v lidovém jazyce – okcitánštině. Na rozdíl od trubadúrů se však – s jedinou výjimkou písně A chantar m’er de so qu’eu no volria Beatritz de Dia – jejich hudba nedochovala; známy jsou jen jejich texty. „O oživení poezie trubadúrek sním už dlouho,“ říká Barbora Kabátková. „Otázkou zůstávalo, jak to uchopit. Původně jsem uvažovala, že by se daly jejich texty napasovat na melodie trubadúrů. Když pak ale přišla nabídka Pražského jara zpracovat toto téma ve spolupráci s Michalem Nejtkem a dodat textům trubadúrek novou, současnou hudební podobu, přišlo mi to jako ideální možnost, jak ty pozapomenuté verše a jejich autorky dnešnímu světu připomenout.“

Skladatel a klavírista Michal Nejtek (nar. 1977) patří k výrazným českým autorům s mezinárodním renomé. Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům. Má rád jazz, alternativní hudbu i klasiku, vlastními slovy: „vše originální, pravdivé a silné“. Objednávky obdržel od prestižních mezinárodních festivalů Donaueschinger Musiktage (Osten do těla, 2002), Varšavský podzim (Distress Sonata, 2002), Klangspuren (Frame Dreams, 2006) a Pražské jaro (Ultramarine, 2018). Pro holandský soubor De Volharding napsal skladbu Irritating of Inland (2003), na objednávku Národního divadla Brno zkomponoval operu Pravidla slušného chování v moderní společnosti (2017), pro Filharmonii Brno vytvořil symfonii pro orchestr a koncertantní klavír The Basement Sketches (2020). Pravidelně píše pro MoEns Ensemble a Orchestr Berg. Spolupracuje se skupinou The Plastic People of the Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera, Co znamená vésti koně), více než deset let byl klavíristou a dramaturgem Agon Orchestra, hraje na klávesové nástroje v souborech NTS (Nejtek/Tichý/Smetáček) či Michal Pavlíček a Trio. Jako autor divadelní hudby spolupracoval s režiséry Arnoštem Goldflamem, Jiřím Ornestem, Jiřím Havelkou, Jiřím Adámkem či duem SKUTR. Pedagogicky působí na Hudební fakultě AMU v Praze.

Věštkyně Tiburtina

Ženský vokální soubor Tiburtina Ensemble vznikl v roce 2008. Věnuje se interpretaci gregoriánského chorálu, středověkého vícehlasu a soudobé hudby. Během svého působení si vydobyl pevnou pozici na poli interpretace středověké hudby a ve svém oboru se řadí mezi špičkové soubory. Svůj název si vybral mezi historickými postavami středověku. Tiburtina (Sibylla Tiburtina či Sibyla Tiburská) byla věštkyně, která se stala nejznámější Sibylou středověku, a to především tím, že její věštby úzce souvisely s křesťanstvím.

Na koncertech souboru můžeme slyšet repertoár čistě vokální, vycházející z liturgických pramenů středověku, i repertoár vokálně-instrumentální, uvádějící středověkou hudbu duchovní i světskou; aktivity Tiburtiny zahrnují i netradiční projekty – např. ve spolupráci s Orchestrem Berg (Magnificat pro dvě scholy, orchestr a chrámový prostor Slavomíra Hořínky) či s jazzovým triem Davida Dorůžky (crossoverový projekt Apokalypsis).

Soubor své koncertní programy představil na mnoha významných českých a zahraničních festivalech včetně Pražského jara, Svatováclavského hudebního festivalu v Ostravě, BOZAR Brusel či Oudemuziek Utrecht. Na svém kontě má několik CD natočených pro vydavatelství Supraphon, Animal Music, Deutsche Harmonia Mundi, Ricercar a Accent. Nejnovějšími přírůstky v diskografii souboru jsou letošní Paradisi Porte a Jistebnický kancionál. Kromě svého kmenového repertoáru Tiburtina Ensemble uvede v následujících sezonách také premiéry děl současných skladatelů. V sezoně 2022/23 poprvé vystoupí v USA na významných pódiích v New Yorku a Bostonu.

Specialistka na gregoriánský chorál

Uměleckou vedoucí a dramaturgyní souboru je Barbora Kabátková, absolventka oboru sbormistrovství chrámové hudby na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a hudební vědy na Filozofické fakultě téže univerzity, kde nyní pokračuje jako doktorandka se specializací na gregoriánský chorál. Studiu zpěvu se věnovala soukromě. Cestu ke staré hudbě nalezla díky interpretačním kurzům pod vedením Maria van Alteny, Petera Kooije, Julie Hassler Howarda Crooka či Joela Frederiksena. Kromě zpěvu také hraje na středověké harfy a psalterium. Spolupracuje s celou řadou prestižních souborů, z nichž zmiňme Collegium Vocale Gent, Collegium 1704, Il Gardellino či Ricercar Consort. V projektech zaměřených na soudobou hudbu vystoupila s Orchestrem Berg, Ostravskou bandou či NDR Elbphilharmonie Hamburg. V roce 2014 spoluúčinkovala s Bratry Ebenovými v písni Routa na jejich poslední desce Čas holin.