Zpět na program

West-Eastern Divan Orchestra

Důležité upozornění: Legendární dirigent a klavírista Daniel Barenboim nebude moci ze zdravotních důvodů zahájit letošní festival Pražské jaro. Na Barenboimovo přání stane v čele orchestru West-Eastern Divan Orchestra osmadvacetiletý dirigent Thomas Guggeis, aby společně provedli erbovní dílo festivalu, Mou vlast Bedřicha Smetany.

Program

  • Bedřich Smetana: Má vlast

Interpreti

  • West-Eastern Divan Orchestra
  • Thomas Guggeis - dirigent
1600 - 3500
13 5 2022
Pátek 20.00
Předpokládaný konec 21.40
Koncert nemá přestávku
Premium+

Daniela Barenboima zastoupí Thomas Guggeis

Legendární dirigent a klavírista Daniel Barenboim nebude moci ze zdravotních důvodů zahájit letošní festival Pražské jaro. Na Barenboimovo přání stane v čele orchestru West-Eastern Divan Orchestra osmadvacetiletý dirigent Thomas Guggeis, aby společně provedli erbovní dílo festivalu, Mou vlast Bedřicha Smetany.

„Hluboce mě mrzí, že musím odříct zahájení Pražského jara,“ říká Daniel Barenboim, jenž musel být hospitalizován se zánětlivým onemocněním cév. „Velmi jsem se na tyto koncerty těšil. Tentokrát však musím upřednostnit své zdraví. Jsem velmi vděčný, že mne Thomas Guggeis na těchto koncertech pohotově zastoupí. Má vlast je velice působivé, hluboké a dojemné dílo. Jsem šťastný, že právě v této době jej může náš orchestr v rámci turné, které vyvrcholí zahájením Pražského jara, uvést v celé řadě evropských metropolí. Pojmy ‚vlast‘ a ‚domov‘ jsou pro náš orchestr významnými, neboť stále nemáme svou vlast a domov,“ uvádí Barenboim na adresu West-Eastern Divan Orchestra, v němž bok po boku hrají mladí izraelští a arabští hudebníci. Orchestr je pravidelným hostem slavných festivalů v Salcburku, Lucernu a londýnských BBC Proms, hrál také před papežem Benediktem XIV. nebo v sídle OSN. Thomas Guggeis po Barenboimovi přebírá celé turné po evropských metropolích, Má vlast tak bude uvedena v Paříži, Miláně, Mnichově, Bruselu a Lucemburku, vše vyvrcholí právě zahájením Pražského jara.

„Přejeme panu dirigentu Barenboimovi brzké uzdravení. Je nám pochopitelně líto, že jej letos na Pražském jaru neuvidíme. Naprosto však důvěřujeme Barenboimově volbě a sdílíme naděje, které vkládá do mladého Thomase Guggeise. S velkým zájmem se těšíme na jeho pojetí Mé vlasti. Mimochodem, Jakubovi Hrůšovi bylo rovněž dvacet osm let, když v roce 2010 zahajoval Pražské jaro,“ říká ředitel festivalu Roman Bělor.

Dirigent Thomas Guggeis, který mnoho let působil jako asistent Daniela Barenboima, na sebe výrazně upozornil, když v březnu roku 2018 v berlínské Státní opeře převzal po Christophu von Dohnányim vysoce ceněnou produkci Straussovy Salome. Od sezóny 2021/2022 v tomto operním domě zastává pozici „Staatskapellmeister“ a pod jeho vedením zazněla celá řada oper – Verdiho Falstaff, Wagnerův Lohengrin, Mozartův Don Giovanni, ale třeba i Janáčkova Její pastorkyňa. Následoval debut ve vídeňské Státní opeře (Straussova Salome a Korngoldovo Mrtvé město). V příští sezóně jej čeká debut v newyorské Metropolitní opeře. Od sezóny 2022/2023 se stane hudebním ředitelem Frankfurtské opery. Na symfonickém poli stanul v čele Orchestre de Paris, Staatskapelle Dresden nebo Orchestru Švédského rozhlasu.

„Osudy Izraelců a Palestinců jsou nerozlučně spjaty“

West-Eastern Divan Orchestra, těleso pojmenované po básnické sbírce Západovýchodní díván J. W. Goetheho, není obyčejným orchestrem mladých. Vzniklo v roce 1999 jako svého druhu společenský postoj. Idea palestinsko-amerického akademika a vlivného intelektuála Edwarda Saida (1935–2003) a jeho přítele Daniela Barenboima byla taková, že nemohou-li se na Blízkém východě spolu domluvit politici, dokáže komunikaci mezi stranami na opačné straně barikády zprostředkovat hudba coby univerzální jazyk. Jediný politický názor, ke kterému se svou aktivitou orchestr oficiálně hlásí je, že „neexistuje vojenské řešení arabsko-izraelského konfliktu a osudy Izraelců a Palestinců jsou nerozlučně spjaty. Hudba každému jednotlivci zajisté právo a povinnost se plně vyjádřit, zatímco naslouchá svému sousedovi,“ jak uvádí na svých webových stránkách.

Projekt proti nevědomosti

Dnes tak v orchestru společně studují partitury a pod jednou vlajkou ze sebe vydávají to nejlepší hudebníci z Izraele, Palestiny, ale také Egypta, Íránu, Jordánska, Libanonu, Sýrie i Španělska nebo Turecka. Není divu, že byl orchestr v roce 2016 OSN jmenován „světovým vyslancem kulturního porozumění“. Zakladatel a dirigent orchestru Daniel Barenboim ovšem zdůrazňuje, že představa hudby přinášející mír je poněkud idealistická. „Divan není příběhem o lásce, není ani příběhem o míru,“ prohlásil. „Velmi lichotivě se o něm mluví jako o mírovém projektu. Ale ani tím není. Mír nezajistíte, ať budete hrát dobře nebo špatně. Divan byl založen jako projekt proti nevědomosti (…) Chci vytvořit platformu, kde spolu lidé nemusejí souhlasit, ale nesáhnou proto po zbrani.“

První zkoušky orchestru se konaly ve Výmaru a Chicagu, dnes orchestr sídlí ve španělské Seville, kde jej podporuje regionální andaluská vláda. Hudebníci se zde obvykle sjíždí každé léto, než vyrazí na turné. Orchestr hrál například před papežem Benediktem XIV., v sídle OSN, na londýnských BBC Proms uvedl komplet Beethovenových symfonií. I když vystupuje na těch nejprestižnějších adresách včetně Berlínské filharmonie, vídeňského Musikvereinu či newyorské Carnegie Hall, jedním z hlavních cílů orchestru je vystupovat v zemích, odkud pocházejí jeho členové. Obtížně myslitelné přání se postupně začalo naplňovat, když West-Eastern Divan koncertoval v marockém Rabatu, katarském městě Dauhá nebo Abú Dhabí ve Spojených arabských emirátech. Přelomovým se stal koncert v Rámaláhu na Západním břehu Jordánu. Po neuvěřitelných organizačních peripetiích se vystoupení s Mozartovou Koncertantní symfonií, Beethovenovou Osudovou a variacemi Enigma Edwarda Elgara nakonec stalo senzací. Činnost orchestru je zachycena ve filmovém dokumentu Knowledge is the Beginning, za nějž jeho režisér Paul Smaczny obdržel cenu Emmy.

Rafael Kubelík vzorem

Že cyklu symfonických básní Bedřicha Smetany mohou porozumět nejen Češi, ale i zahraniční hudebníci, není třeba dokazovat. Vypovídá o tom množství vynikajících provedení mezinárodních těles a dirigentů. Sám Daniel Barenboim (nar. 1942) se s Mou vlastí seznámil díky zakladateli Pražského jara, dirigentu Rafaelu Kubelíkovi. „Jeho interpretace pro mě zůstává vzorem dodnes,“ přiznává. Že sám patří mezi velké milovníky díla, nedokládají jen jeho slova, ale i činy. Smetanův cyklus symfonických básní opakovaně nedirigoval jen s Vídeňskými filharmoniky, ale také se orchestry Staatskapelle Berlin a Chicago Symphony, vydal jej také na CD. Provedení díla na zahajovacím koncertu Pražského jara v roce 2017 se stalo prvořadou událostí a jedním z pilířů v historii festivalu. V recenzi pro časopis Harmonie nazvané „Mezinárodní Vlast, která vstoupí do dějin“ Petr Veber napsal, že „Barenboimovo pojetí bylo hudebně autoritativní – pečeť osobnosti, která nehledá, ale ví, která neváhá, ale naplno a bezpečně cítí. Vklad dirigenta, který skvěle a přirozeně komunikuje s hráči, který nenápadně vede a který nediriguje na efekt.“ U příležitosti koncertu také vznikl unikátní dokument režiséra Martina Suchánka nazvaný Barenboim: Smetana – Má vlast.

Poprvé v roce 1966

Daniel Barenboim se narodil v Buenos Aires, odkud se ještě jako chlapec s rodiči odstěhoval do Izraele. Od dětství rozvíjel talent pro hru na klavír i dirigování. Když v roce 1954 zahrál dirigentu Wilhelmu Furtwänglerovi, ten už tehdy prohlásil, že „jedenáctiletý Daniel Barenboim je fenoménem“. Dodnes vede paralelně dráhu dirigenta a klavíristy – sólové recitály střídá angažmá dirigenta, vystupuje jako sólista s orchestry a někdy také od klavíru diriguje. Během dlouhé kariéry pravidelně hostoval u Vídeňských i Berlínských filharmoniků, zastával funkci šéfdirigenta Orchestre de Paris (1975–1989) a byl hudebním ředitelem Chicago Symphony (1991–2006). Od roku 1992 je generálním hudebním ředitelem berlínské Staatsoper Unter den Linden, Staatskapelle Berlin si jej v roce 2000 zvolila za svého doživotního šéfdirigenta. Na Pražském jaru vystoupil poprvé v roce 1966, když od klavíru řídil Anglický komorní orchestr. Od té doby se na festival pravidelně vrací.

Poslechněte si ukázku z legendárního koncertu v Rámaláhu

Podívejte se na koncert West-Eastern Divan Orchestra v sále Berlínské filharmonie