Legenda americké hudby John Adams v Praze
Žijící legenda americké hudby John Adams vystoupí v rámci festivalu Pražské jaro poprvé v České republice. Ke spolupráci na koncertě, na kterém bude řídit Českou filharmonii, přizval islandského klavíristu Víkingura Ólafssona, aby představil program kombinující vlastní tvorbu s hudbou Igora Stravinského a jedné z nejúspěšnějších amerických skladatelek současnosti Gabrielly Smith.
„John Adams ve své tvorbě spojuje vlivy amerického minimalismu, popkultury a evropské symfonické hudby způsobem, který jej pasoval do role vůdčího tvůrce současnosti a jednoho z nejčastěji uváděných současných skladatelů vůbec,“ říká ředitel festivalu Pavel Trojan. „Originalita je jednou z nejvíce ceněných kvalit umění. Platí to pro interprety i autory. Cest, jak dosáhnout originality je celá řada. Mnozí usilují o to, aby pokaždé zněli jinak a neopakovali se. Mnozí se brání, aby nic z okolního světa neprostoupilo do jejich tvorby. A pak je tu John Adams, jehož hudbu na první poslech spolehlivě rozpoznáte a pochopíte, co ve skutečnosti originalita může znamenat,“ uvádí Trojan.
Ústředním dílem dnešního koncertu je skladba Proč musí mít ďábel všechny dobré melodie? „Na klasickém třívětém půdorysu virtuózního klavírního koncertu uslyšíme repetitivní motivy, lyrické plochy i rify baskytary, kterou Adams zapojil do orchestru,“ přibližuje dramaturg festivalu Josef Třeštík. Skladba vznikla na objednávku Losangeleské filharmonie pro klavíristku Yuju Wang, která ji pod vedením Gustava Dudamela v roce 2019 premiérovala ve Walt Disney Concert Hall a vydala u Deutsche Grammophon.
Dnes patří mezi hlavní ambasadory Adamsova koncertu ve světě Víkingur Ólafsson. Islandský klavírista proslul zejména interpretací hudby Johanna Sebastiana Bacha, Clauda Debussyho a Wolfganga Amadea Mozarta. Právě jeho Koncertem pro klavír a orchestr č. 23 A dur debutoval Ólafsson před rokem s Českou filharmonií a svým výkonem strhl k neobvykle srdečnému aplausu publikum. Jeho vzkaz o návratu do Prahy při loučení s diváky Rudolfina odkazoval právě na dnešní festivalový koncert s hudbou Johna Adamse.
„Adams je bez diskuse nejvýznamnějším americkým skladatelem,“ napsal loni v září kritik New York Times Joshua Baron v článku věnovaném skladatelovým 75. narozeninám a premiéře jeho nové opery Antonius a Kleopatra v Sanfranciské opeře.
Dnešní večer otevře Adamsova strhující orchestrální miniatura nazvaná Stále ještě tančím, věnovaná dirigentu Michaelovi Tilsonu Thomasovi a jeho manželovi Joshuu Robinsonovi, bývalému gymnastovi a swingovému tanečníkovi. V druhé polovině programu Adams pražskému publiku představí jedno z nejúspěšnějších amerických orchestrálních děl posledních let, Tumblebird Contrails, které napsala skladatelka a oddaná environmentalistka Gabriella Smith. Adamsův pražskojarní večer uzavře dnes již klasická Symfonie o třech větách, kterou Igor Stravinskij složil během druhé světové války ve Spojených státech. Ač si jeden z největších skladatelů 20. století zřídkakdy připouštěl mimohudební inspiraci, otevřeně mluvil o tom, že se do symfonie promítla jeho radost nad postupem spojeneckých vojsk.
Adamsovo dílo je dobře známo i pražskému opernímu publiku. Opery Nixon v Číně a Doctor Atomic nabídla česká kina v rámci cyklu přenosů z Metropolitní opery. Jedinou dosud uvedenou operou na jevištích v České republice je Smrt Klinghoffera. Před dvaceti lety měla premiéru v Národním divadle. Koncertní uvedení této opery v Amsterdamu bude druhým uměleckým úkolem Johna Adamse při svém letošním pobytu v Evropě.