Velká chvíle české hudby na Pražském jaru
„Koncert věnovaný Luboši Fišerovi je z vystoupení na Pražském jaru mému srdci nejbližší,“ říká o posledním z trojice večerů v rámci své rezidence houslistka Patricia Kopatchinskaja. V neděli 18. května uvede společně s finským klavíristou Joonasem Ahonenem v Rudolfinu trojici Fišerových děl, která patří do zlatého fondu české komorní hudby 20. století: houslové sonáty Ruce a In memoriam Terezín a Sonátu pro klavír č. 3. Ve druhé půli koncertu pak zazní jistě v mnohém nekonvenční interpretace poslední houslové sonáty Ludwiga van Beethovena.
„Táta vždycky říkal, že vážná hudba je prestiž, filmová oběd,“ vyprávěl o Luboši Fišerovi jeho syn Jan. „Obědů“ napsal Fišer přes tři stovky, zatímco jeho díla pro koncertní pódia jsou skutečnou vzácností. Také si za ně odnesl řadu prestižních cen: skladba pro orchestr Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy získala v roce 1965 cenu v soutěži Pražské jaro a o rok později Cenu UNESCO, televizní zpracování opery Věčný Faust první cenu na festivalu v Salcburku 1986. Na Fišerově filmové tvorbě vyrostly celé generace: na Babičce Antonína Moskalyka, Sestřičkách a Zlatých úhořích Karla Kachyni nebo Tajemství hradu v Karpatech a „Adéle, co ještě nevečeřela“ Oldřicha Lipského. Zatímco děti jsou stále nadšeny z utrženého sluchátka Macha a Šebestové a jinglu kouzelného prstenu z Arabely, dospělí si do svých mobilních telefonů dodnes s úsměvem nahrávají „orchestrion“ ze seriálu Chalupáři. Na koncertním pódiu ovšem dostává Fišerova hudba zcela jiný, výsostně duchovní rozměr. Například houslová sonáta Ruce, která se měla původně jmenovat Crux, až nakonec dostala název podle stejnojmenné básně Otokara Březiny, vykresluje křížovou cestu až do extatického závěru vzkříšení.

Luboš Fišer chtěl, aby jeho hudbě lidé rozuměli. Psal s vášní a upřímností, podpořených hlubokou znalostí stylů a řemesla. Proto jeho výsostně emocionální, zvukově strhující skladby uvedly na světová pódia takové umělecké osobnosti jako Gidon Kremer, Shizuka Ishikawa nebo Garrick Ohlsson. Na Pražském jaru se k nim připojí i Patricia Kopatchinskaja a Joonas Ahonen. Bude to další velká chvíle pro českou hudbu.