Lidé musí snít!
Počet rozhovorů, které za svůj život udělala nositelka čtyř cen Grammy a jedna z nejvlivnějších žen planety Angélique Kidjo jde do desítek, možná do stovek. Když vám je tedy jednoho dne z ničeho nic z Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro potvrzen rozhovor, v nějž jste již přestala doufat, začnete horečně přemýšlet, zda vůbec existuje otázka, kterou jí ještě nikdy nikdo nepoložil. Lze během vyhrazených třiceti minut vůbec ještě objevit nějakou neznámou část její duše? Získat informace, jež nikdy neřekla? Byť se to snad částečně podařilo, v konečném důsledku přišlo zcela jiné poznání, a to že mezi oslnivou uměleckou kariérou s možností ovlivňovat celou řadu velmi zásadních problémů této planety a komplikovanou osobností nemusí být zákonitě rovnítko. Poznání, že i lidé s téměř božskou aurou, kterou jim řada lidí přisuzuje, mohou vidět svět jasně a přímočaře a těšit se z daru každého dne. Prozření, že k velké kariéře jste zkrátka předurčeni a máte ji napsanou ve hvězdách.
Afrika 2. poloviny 20. století dala světu několik pozoruhodných žen: političku Gisèle Rabesahalu, spisovatelku Mariamu Ba nebo zpěvačku Miriam Makebu, která se stala ženským symbolem boje proti apartheidu. Vy jste se s Miriam Makebu setkala, že?
Ano, měla jsem to štěstí. Byla to úžasná osobnost. Žila tehdy ve Švédsku. Když jí zemřela matka, nemohla se z politických důvodů vrátit do Jihoafrické republiky. Jste-li nuceni nedobrovolně opustit svou zemi, odevzdáte ze sebe tolik, že se to ani nedá popsat. Když jsem se už jako dospělá rozhodla odejít do exilu, modlila jsem se z celého srdce, abych ještě někdy viděla své rodiče a sourozence. Vzpomínám si, že můj první rok ve Francii byl velice těžký, strašně se mi stýskalo a plakala jsem každý den.
Na své životní cestě jste se potkala i s Nelsonem Mandelou, dokonce jste se stala ambasadorkou jeho nadace 46664. Jak jste se potkali?
V roce 2003 organizoval Peter Gabriel koncert pro nadaci 46664. Když jsem přijela na Robben Island, kde byl Mandela od roku 1964 vězněn, byla jsem ze všech těch hvězd jako Beyoncé úplně v šoku. Mandela ke mně tenkrát přišel a řekl mi: „Pojď sem, má dívenko.“ Říkala jsem si: „Pane Bože proč zrovna já?“ Chňapnul po mně, dal mi ruku kolem ramen a zeptal se: „Odkud jsi?“ „Z Beninu.“ „Budeš dnes večer zpívat?“ „Ano.“ „Budeš zpívat něco, na co se bude dát tančit? Protože já miluji tanec!“ „Může být.“ „Teď vím, že ta show bude skvělá.“ Když pak zemřel, nechtěla jsem tomu uvěřit. Pamatuji se, jak jsem šla spát s tím, že to nemůže být pravda. Až ráno jsem si uvědomila, že je to skutečné. Nezúčastnila jsem se pohřbu, protože Mandela byl velmi skromný člověk, jenž se spíše uchyloval do soukromí. Ale týden na to se konal koncert, na kterém vystoupilo mnoho afrických muzikantů a kde jsme uctili jeho památku. Bylo to smutné a zároveň radostné. Takový byl Mandela.
Jaké bylo vaše první setkání s klasickou hudbou?
Tuto „květinu“ se u nás doma snažil zasadit můj otec. Má první reakce tehdy byla: „Co je tohle za hudbu? Vždyť nedává žádný smysl?“ Ale táta vždycky říkal: „Budeme u nás poslouchat všechno, co na tomto světě existuje. Je zapotřebí osahat si všechny hudební styly a žánry.“ Takže kromě jiného mě už v dětství obklopovala i hudba klasická. Všechno to začalo tím, že táta hrál na banjo a jednoho dne se z jeho pokoje ozvalo: ta ta ta táááá, ta ta ta táááá…
Beethovenova Pátá symfonie!
Bylo to něco tak strašného, že jsem na něj zavolala: „OK, pochopila jsem a teď si to půjdu poslechnout v originále, protože raději přetrpím skutečného Beethovena, než když ho hraješ na banjo!“ To byl můj vstup do klasické hudby. Když jsem se pak přesunula do Francie, studovala jsem dva roky klasický zpěv, zejména francouzské autory: Ravela, Offenbacha, ale také Mozarta a mnoho dalších.
Takže ke klasické hudbě vás de facto přivedl váš otec?
Byla to součást edukace, kterou nám naši rodiče dopřávali, protože chtěli, abychom se otevřeli různorodosti světa a nepřistupovali k problémům a priori s pocitem, že něco bude obtížné, dokud to sami nezkusíme. Protože kdo nezkouší, ten se neučí. I to, že hrál táta Beethovena na banjo, byl jeho způsob uvažování. Chtěl nám mimo jiné ukázat, co všechno lze podnikat s hudebním nástrojem, parodii na nekonečnost hudby. Naučil nás tak zvědavosti zabývat se i takovými věcmi, kterým zpočátku nerozumíte. Být k nim vždy otevřený a vnímat je. Líbí se ti to? Ano. Nelíbí? Nevadí, ale už ses s tím seznámil.
Vlastně vůbec netuším, jak si v Africe stojí klasická hudba, zda tam vůbec existuje?
Ano, existuje, napadá mne například Missa Luba, první klasická africká mše zpívaná v latině. Máme také symfonické orchestry – v Ghaně, Jihoafrické republice… Je to ale drahá záležitost, v Africe jen částečně financovaná z veřejných peněz, většina prostředků jde ze soukromého sektoru.
Kdy jste poprvé účinkovala se symfonickým orchestrem?
Myslím, že má první spolupráce se datuje do roku 2011. Na jeden z mých koncertů v rámci jazzového festivalu v Montreux přijel Gast Waltzing z Lucemburska s tím, že by chtěl upravit nějaké mé skladby pro symfonický orchestr. V první chvíli jsem byla velmi skeptická, to musím přiznat. Připadalo mi to úplně bláznivé. Jak by mohla být má hudba zaranžována v klasickém stylu? „Můžete mi dát několik vašich skladeb, které bych mohl upravit?“ řekl mi tenkrát a já odpověděla: „Vy jste s tou myšlenkou přišel, tak si je vyberte, upravte je, a když se mi bude výsledek líbit, zazpívám je.“ Tak to celé začalo. Premiéra byla v červnu 2011 v Lucemburku s Lucemburskou filharmonií a byl to opravdu obrovský úspěch. Standing ovations, pět opon a já jsem si říkala: „Sakra, co se to děje? To snad ani není možné!“ Nemohla jsem tomu vůbec uvěřit a zaplavil mne pocit, že se snad všichni úplně zbláznili! (Smích) Byla to pro mě absolutně nová zkušenost, protože zpívat s orchestrem je něco úplně jiného než zpívat s basou, klávesami, kytarou a bicími.
Z této spolupráce vzniklo album Sings, které získalo Grammy. Tento první koncert se však ještě nenahrával?
Ne, byl to vlastně jen jakýsi koncert na zkoušku, jestli to bude vůbec fungovat. Až poté vznikla deska, kterou jsme živě uvedli na mnoha místech. V mezidobí se zrodila další orchestrální spolupráce s Philipem Glassem: Ifè: Three Yorùbá Songs (Tři písně v jorubštině). K napsání textů mne inspirovala výstava v Britském muzeu věnovaná královně Ifè. Když jsem je dala Philipovi přečíst, okamžitě v nich slyšel hudbu. A když jsem pak já slyšela jeho hudbu, cítila jsem, že se naše záměry propojily. Viděla jsem obrazy, mohla jsem vyprávět příběh. Písně jsme uvedli v Paříži s Pařížskou filharmonií, v San Francisku se Sanfranciskými symfoniky, v Linci s Bruckner Orchester a na několika dalších místech.
Na video nahrávce Ifè: Three Yorùbá Songs jsem zaregistrovala, že zpíváte zpaměti, což považuji za úžasný výkon.
Když jsem byla malá, neexistovala v Beninu jediná hudební škola, neexistovaly noty. Veškerou hudbu jsem se učila poslechem, a díky tomu jsem si vypěstovala opravdu velmi dobrou hudební paměť. Nosím v hlavě skutečně neuvěřitelné množství hudby. Musíte ale chápat, že zpívat pro mě bylo vždy na stejné úrovni jako dýchat. Způsob, jak cítit a pochopit svět, jehož jsem součástí. Neumím si představit lidské společenství, které by se vzdalo hudby.
To se vám poslední rok asi žije velmi těžko!
Díky Bohu mám doma vlastní studio. Zrovna dnes ráno jsem natáčela a za chvíli budu opět pokračovat. Rozletěla bych se na kousky, kdybych nezpívala. Jako zpěvák se také musím udržovat ve formě, každý den se kvalitně rozezpívat a dělat hlasová cvičení.
Mnozí využili tento čas k vlastní tvorbě. Chystáte novou desku?
Ano, měla by vyjít 11. června. Začala jsem na ní pracovat již na konci roku 2019 a bude věnována Matce Zemi. Tématem jsou klimatické změny. Myslím si totiž, že pandemie covid-19 patří mezi její důsledky. Viry a bakterie tady s námi žijí po staletí a najednou si s nimi nevíme rady? Problém oteplování naší planety se skutečně týká našeho přežití a já jako umělec nemohu jen tak sedět a mlčet. Položme si otázku, jak může každý individuálně i kolektivně přispět, aby se Země přestala ohřívat. Jako matky se mě tento problém opravdu hluboce dotýká a stává se mou noční můrou. Kam vlastně kráčíme a jakou připravujeme našim dětem budoucnost?
Známe se spoustu let. Je to obrovská, a přitom nesmírně skromná osobnost! Zkrátka úžasný člověk. Když jsme spolu, pořád se smějeme. Neustále mě rozesmává a naopak. Jednou z věcí, která mě na něm nesmírně baví, je, že když jde o hudbu, chová se jako malé dítě. Když proniká do nějakého nového projektu nebo do hudby, kterou třeba ještě nezná, změní se v malého chlapce v obchodě s cukrovinkami. Úplně trpí závratí, po čem sáhnout jako po prvním. A když začne komponovat, pracuje bez odpočinku až do konce. Je absolutně ponořený do tvorby. Neznám mnoho lidí, a to ani mezi mladými hudebníky, kteří by měli takový elán tvořit, zvědavost zkoušet nové věci, a dokonce je i vyhledávat a pracovat s nimi. Jako kdyby chtěl hudbou vyjádřit všechny krásy tohoto světa, až je to bláznivé. Také dokáže o hudbě celé hodiny mluvit. Z tohoto důvodu se s ním tak ráda potkávám a on mi říká: „Angélique, úplně jsi vysála mou energii!“ Ale ostatně i můj manžel mi říká, že má energie není z této planety, ale z planety Krypton. Tedy, že v tomto směru nejsem normální člověk.
Jak byste popsala atmosféru Dvanácté symfonie, ve které se představíte na Pražském jaru?
Tato skladba vznikla na objednávku Losangeleské filharmonie k jejímu 100. výročí založení. Filharmonie tenkrát Philipa otevřeně požádala, aby dokončil svou trilogii na berlínská alba Davida Bowieho: Heroes, Lodger and Low. Philip tehdy řekl: „Proč ne, ale pouze ve spolupráci s Angélique.“ A dostal zcela volnou ruku. Tehdy za mnou přišel a řekl: „Angélique, posadil jsem tě znovu do vlaku, aniž bych se tě dovolil.“ „A co jsi udělal?“ „Řekl jsem, že pro LA filharmonii napíšu poslední část berlínské trilogie, pokud to budeš zpívat.“ „OK, pokud si myslíš, že toho budu schopna, pak do toho jdu!“
Je to váš standardní přístup k věcem?
Ne, ale patřím mezi ty, kteří se nebojí tvrdě pracovat, byť úplně neví, o co vlastně půjde. Navíc s Philipem sdílíme stejnou vášeň pro hudbu. I proto jsem řekla: „Dobře, pusťme se do toho.“ Poslal mi noty a já jsem jen udělala (v telefonu se ozve zvuk, něco mezi vrčením a skřípěním zubů): „Kruci, to je ale komplikované!“ „Angélique, pokud budeš potřebovat pomoct, jsem zde,“ řekl Philip. „To jsi mi nabídl i minule a vzpomeň si, jak to dopadlo! Učil jsi mě to celé notu po notě u klavíru!“ Nakonec to bylo opravdu nesmírně obtížné a trvalo mi tři a půl měsíce, než jsem za přispění Philipa symfonii nastudovala. Přišla premiéra v LA ve Walt Disney Hall, dirigoval John Adams a čekaly nás tři koncerty. Philip přišel na generálku a pochválil mě. Řekla jsem mu: „Nestresuj mě!“ A on na to: „Ne, kdybys nebyla dobrá, řeknu ti to.“ A já jsem opět zaskřípala zubama. „Teď, když to slyším, jak to zpíváš, tak až dojedeme tahle tři provedení, tak některé části přepíšu.“ „Cože? To mi chceš říct, že se to zase budu učit celé znovu?!“ (směje se)
Muselo být rovněž opojné pracovat na premiéře s Johnem Adamsem, který je jednou z dalších ikon americké hudby?
Ano, úplně jsem se do té spolupráce zamilovala! Tehdy seděli v orchestru hudebníci mnoha národností a já jsem najednou začala vnímat mikrokosmos toho, čemu říkáme humanita. Jako by se mi najednou otevřel celý svět.
Je Dvanáctá symfonie jinou hudbou než Ifè?
(Rozesměje se) Ó, drahá, to tedy opravdu ano! Jednak Ifè trvá dvacet pět minut, zatímco Dvanáctá symfonie pětačtyřicet! Také nemají stejnou intenzitu, není to stejný příběh. Jednou z nejzajímavějších věcí na Dvanácté symfonii a důvod, proč mě tak přitahuje a chtěla jsem ji zpívat, byly texty Davida Bowieho. To, jak se vypořádává s jazykem. Když posloucháte Bowieho hudbu, jednu linku, druhou linku, naprosto přesně rozumíte poselství, které vám chce sdělit. Ale když jsem začala číst jeho texty, jen jsem vydechla: „Ó, můj Bože.“
Oslovila vás jejich spojitost s Afrikou?
Bowieho cesta do Afriky ho tak hluboce poznamenala, že se z ní musel vypsat. Tehdy pobýval nějaký čas v Keni a album Lodger vzniklo, když se vrátil zpět do Berlína. Víte, mnoho lidí přistupuje k Africe s předsudky. U mnohých je na chvostu zájmu, zahrabaná pod mnoha dalšími věcmi, aniž by si lidé uvědomili, jak mnoho na této planetě s Afrikou nějakým způsobem souvisí. Mnozí z nás zde mají své předky, celá populární hudba se zrodila z Afriky. Bowie investoval energii do toho, aby pochopil krásu této země a pronikl do života zdejších lidí, kteří řeší úplně stejné problémy jako lidé v jiných částech světa. Domácí násilí a sexuální zneužívání, o nichž mluví ve svých textech, se přece netýkají jen lidí s černou pletí. Ale západní svět vidí rád sám sebe očištěn. „Copak ženy na Západě nikdy nepláčou, nepřicházejí o své děti, jsou pořád šťastné? Proč se na nás dívají tak, jako kdybychom žily jen v zemi plné utrpení?“ ptají se mě africké ženy a já odpovídám: „Protože západní společnost je utvrzuje v tom, že jen ony mají schopnost definovat utrpení světa.“
Texty z alba Lodger jsou opravdu velmi silné, občas až drásající.
Najednou jsem si uvědomila, jak často se u písní soustředíte jen na hudbu, a nikoliv na text. Takže jsem šťastná, že Philip nám tímto způsobem umožnil proniknout hlouběji do Bowieho duše, lépe pochopit jeho osobnost. Znám velmi dobře Bowieho hudbu, ale nikdy jsem tak intenzivně nevnímala jeho poezii.
Jaký je váš nejoblíbenější nástroj orchestru?
Mám velmi ráda violoncello a obecně smyčce, miluji hoboj, protože si myslím, že dovoluje naplno otevřít srdce muzikanta, lesní rohy, tympány…
Takže téměř úplně všechny!
Víte, jedna z věcí, jež mě obecně na klasické hudbě fascinuje, je, že v každé skladbě má každý nástroj svou jasně definovanou roli. A když už nemá co říct, tak ho skladatel nechá prostě zmlknout. Všechno ve službách hudby. Princip, který já osobně pokládám za zcela zásadní, ať se sejdete v jakékoliv sestavě. Nechat vyjádřit ostatní a umět se zapojovat. Hudba je jako „když kráčíte po cestě“. Někdo odbočí a po chvíli se vrátí zpět, občas přijde někdo nový a zapojí se do kolony, někdo z cesty sejde a už se nevrátí, někdo se na chvíli zastaví. Jako v životě. Pokud komponujete chytře a ovládáte zákony orchestru, tak můžete pomocí nástrojů nádherně odvyprávět celý příběh. Jako například ve druhé větě Ifè, která nese název Yemandja (bohyně moře), kde vás nástroje úplně pohltí a vy se stáváte součástí jejich příběhu. Například ve Dvanácté symfonii hrají důležitou úlohu varhany, nástroj, který velmi obdivuji, protože je těžké ho ovládnout. Když máte výborného varhaníka, je tak úchvatné s ním zpívat! Je jako chór, který propojuje můj hlas a orchestr. Vždycky jsem si myslela, že varhany doprovází jen mše, ale je to nástroj neuvěřitelných možností.
Sledujete při zpívání dirigenta?
Občas, protože to jinak nejde.
Naopak! Bez dirigenta jste jako letadlo bez pilota, které je odsouzeno spadnout. Každá část skladby je jako puzzle a on dává pozor, aby do sebe všechny částečky správně zapadly. Z počátku pro mě bylo jen těžké porozumět jeho pohybům, zejména naučit se chytat začátky.
Chtěla byste někdy dirigovat?
Ne, ne! Ale ženy dirigentky miluji! Na Světovém ekonomickém fóru jsem jednou slyšela Gounodovo Ave Maria s ženou na dirigentském stupínku, nevím už přesně, která to byla, a jen jsem stála a volala: „Prosím, ještě jednou, zbožňuji to!“ Po zkušenosti s prací s orchestrem jsem najednou dokázala vnímat každý pohyb jejího těla, všechna její gesta. Ženy skutečně dokážou to samé co muži, nebo mnoho z toho. Myslím, že je velice důležité, abychom si to my ženy uvědomovaly, protože nám od narození neustále vymývají mozky tvrzeními, že tohle je práce mužů a tohle práce žen.
Máte nějaké budoucí plány na spolupráci s orchestrem?
Nevím, neplánuji! Nebo jinak: jako mnozí jiní plánuji až v momentě, kdy vím, že skutečně půjde něco udělat. V kultuře, ze které pocházím, bývá příliš velké plánování podezřelé. Lidé se pak ptají: „Jsi Bůh nebo co? Co budeš dělat, když se zítra všechny tvé plány zhatí? Máš nějakou variantu B?“ Vymýšlet něco dokola a dokola, to není můj styl, připadá mi to nudné. Mám ráda překvapení.
Sníte?
Bez snění bych nemohla žít! A navíc, sny jsou zadarmo! (Tento bonmot mě rozesměje) To je pravda! Peníze nás zabíjejí! Peníze a moc. Zabíjejí více než, kdyby na nás spadla atomová bomba. A sny jsou jedinou věcí, kterou proti tomu můžeme bojovat. Představte si, že byste neměla žádnou představu o vaší budoucnosti, víru, že zítra bude lépe než dnes, naději, že ve vašem životě nastane další vývoj. To je nemyslitelné. Lidé musí snít!
Co strach, že se sny nepřemění v realitu?
Smiřme se s tím! Sněme o možnostech. Protože jsme lidské bytosti. Pokud budete neustále přemýšlet o tom, že se vaše sny musí vyplnit, budete žít v obrovské frustraci. Snění nám dává určitá životní vodítka.
Stalo se vám někdy, že jste se svého snu musela vzdát?
Ne, nikdy jsem sama sebe nevmanévrovala do takové pozice a nikdy jsem nedopustila, aby mě o mé sny někdo připravil. Sny jsou pro mě jistým tříbením názorů, pomáhají mi zbavovat se nadbytečného. Vzpomínám na svou babičku, která mi kdysi řekla, že jsou to někde hluboko v nás ponořené zprávy, které čas od času vyjdou na světlo. Myslím, že není třeba nacházet v nich příliš mnoho logiky. Nesnažme se najít odpověď úplně na všechno.
Kdybyste mohla věštit z křišťálové koule, co čeká naši planetu ve 22. století?
Myslím, že ze století zamořování se posuneme do století umírněnosti a rozumu. Potřebujeme se více soustředit na humanitu. Momentálně žijeme ve velice rychlé, překotné době, kdy se ztrácíme ve světě technologií a začínáme zapomínat na druhé. Ostatně přemýšlet o těchto věcech nás donutila i pandemie. Také věřím, že v příštím století naleznou lidé opět cestu k lásce. Pro koho je láska obtížný hmyz, uchyluje se k násilí. Samozřejmě vše závisí na tom, zda tu v příštím století vůbec ještě nějací lidé budou nebo zda naše planeta bude existovat. To opravdu nevím. V každém případě příští generace bude spálena tou naší, protože naše lidství čelí velkému nebezpečenství. Prakticky kdokoliv dnes může zničit váš život na jeden klik. A to by nemělo být dovoleno. Pokud někdo zmaří něčí život a není za to potrestán, pak se tím popírají veškeré hodnoty, jež bychom měli společně sdílet. Lidé, kteří ničí, by měli po právu dostat, co si zaslouží. A pokud to nedokáže jednotlivec, pak za něj musí najít řešení a spravedlnost celá společnost. A v tom ta současná absolutně selhává.
Autor: Iva Nevoralová
Angélique Kidjo
V roce 2020 byla mediálním gigantem BBC zařazena mezi sto nejvlivnějších a nejinspirativnějších žen světa. O devět let dříve se dostala na stejný žebříček deníku The Guardian. Časopis Time ji tituloval „první dámou Afriky“ a neméně prestižní Forbes ji označil za nejvlivnější ženskou celebritu černého kontinentu. Čtyřnásobná držitelka hudební ceny Grammy totiž více než kdo jiný využívá svou popularitu popové megastar v boji za lepší svět. V roce 2002 přijala výzvu organizace UNICEF a stala se její velvyslankyní. V rámci své mise se zaměřuje zejména na podporu vzdělávání afrických dívek. Je držitelkou Crystal Award 2015 Světového ekonomického fóra v Davosu a ceny Amnesty International 2016. Zapojila se také do kampaně k boji proti covidu-19. Její remix skladby Pata Pata (Dotkni se, dotkni se), slavného hitu z roku 1967 od Miriam Makeby, odvysílalo přes 100 rozhlasových stanic po celém světě a jen na Facebooku ho zhlédlo 24 milionů uživatelů. Ve své tvorbě propojuje tradiční hudbu rodného Beninu s prvky R&B, funku, hip-hopu, jazzu, popu a latiny.