Berlínští filharmonikové zahájí pro Pražské jaro oslavu Roku české hudby

Mezinárodní hudební festival Pražské jaro zveřejnil program 79. ročníku, který mezi 12. květnem a 3. červnem 2024 přinese na pět desítek koncertů. Bude velkolepou oslavou Roku české hudby a dvoustého výročí narození Bedřicha Smetany. Pražské jaro zahájí Berlínští filharmonikové, na festival zavítají také dva nejlepší italské orchestry – Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia a Filharmonický orchestr milánské opery La Scala. Z Paříže přijede jedinečný Orchestre Philharmonique de Radio France, z Nizozemska Amsterdam Baroque Orchestra, z Belgie legendární Collegium Vocale Gent. Novinkou letošního festivalu je celodenní program pro mladé publikum nazvaný SpringTEEN, ve Foru Karlín se uskuteční spektakulární koncert s padesáti současně znějícími klavíry. Prodej vstupenek zahajuje 1. 11. 2023 v 11 hodin na festival.cz.

Berlínští filharmonikové na zahajovacím koncertě provedou Smetanovu Mou Vlast

Každé zahájení Mezinárodního hudebního festivalu Pražské jaro je očekáváno s napětím, každé je něčím výjimečné.Zahajovací koncert 12. a 13. května 2024 se však zapíše do historie festivalu jako jeden z milníků,“ uvádí ředitel festivalu Pavel Trojan. „Smetanova Má vlast zazní v podání Berlínských filharmoniků. Stane se tak pod taktovkou šéfdirigenta Kirilla Petrenka, který během své bohaté kariéry mnohokrát prokázal, že má k české hudbě mimořádně vřelý vztah,“ dodává Trojan.

Jeden z nejlepších orchestrů světa pojí s Pražským jarem bohatá společná historie, neboť s výjimkou dvou koncertů hostoval v České (Československé) republice vždy výhradně na pozvání tohoto festivalu, a to celkem sedmkrát. Poprvé v roce 1966 s legendárním Herbertem von Karajanem, naposledy v roce 2014 se sirem Simonem Rattlem.

Kirill Petrenko s pověstí neúnavného umělce, jenž po zkouškách neváhá pracovat do ranních hodin, v jednom z mála rozhovorů řekl: „Probouzení emocí je vždy spojeno s příběhem. Jsou zde jednoduše představy vtělené do hudby, jež čerpají z historického a sociálního kontextu a vy je musíte znovu vyvolat, pokud chcete tuto hudbu náležitě interpretovat.“ Ve dnech 12. a 13. května 2024 v Obecním domě odvypráví s Berlínskými filharmoniky „svůj“ příběh Mé vlasti.

Jakub Hrůša bude pražskojarním ambasadorem Roku české hudby

Ambasadorem Roku české hudby se na Pražském jaru 2024 stane dirigent Jakub Hrůša, který ve světovém měřítku patří mezi nejuznávanější české hudebníky dneška. I díky němu se česká hudba dostává na světová pódia, k nejlepším orchestrům a do věhlasných operních domů. Bude tomu tak i v případě jeho koncertu 18. května s jedinečným Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia z Říma, jehož je od roku 2021 hlavním hostujícím dirigentem. Společně zahrají mimo jiné Fresky Piera della Francesca, v nichž se Bohuslav Martinů nechal inspirovat výtvarným uměním v italském Arezzu.

Jakub Hrůša bude stát také v čele koncertního provedení Smetanovy opery Libuše. Na dvou slavnostních večerech 28. a 30. května povede soubor špičkových sólistů v čele s Kateřinou Kněžíkovou a Adamem Plachetkou, Pražský filharmonický sbor a Českou filharmonii. Hrůša bude rovněž jedním z hlavních řečníků konference, kterou Pražské jaro připravuje k Roku české hudby. Za účasti čelných představitelů státu, ekonomů, filozofů či podnikatelů proběhne diskuse o fenoménu České republiky jakožto velmoci klasické hudby.

 

Roma, Auditorium Parco della Musica 06 07 2021 Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia direttore Jakub Hrůša – Direttore Ospite Principale – Ritratti ©Accademia Nazionale di Santa Cecilia / Musacchio, Ianniello & Pasqualini ******************* NB la presente foto puo’ essere utilizzata esclusivamente per l’avvenimento in oggetto o per pubblicazioni riguardanti l’Accademia Nazionale di Santa Cecilia *******************

Pražské jaro uvede devět světových, jednu evropskou a pět českých premiér

Rok české hudby nebude Pražské jaro slavit pouze skrze autory z dávných kapitol dějin hudby. „Festival se hrdě hlásí k současným českým skladatelům, jejichž jména jsou možná známější v zahraničí než u nás – obdobně, jak tomu bylo u dnes slavných jmen v dřívějších dobách,“ uvádí ředitel festivalu Pavel Trojan. Na závěrečném koncertě 3. června zazní evropská premiéra skladby Superorganisms, kterou Miroslav Srnka zkomponoval na společnou objednávku Berlínských filharmoniků, NHK Symphony Orchestra Tokyo, Los Angeles Philharmonic, Orchestre de Paris a České filharmonie. Skladatel Kryštof Mařatka je zase velice úspěšný ve Francii. Pražské jaro proto pozvalo Orchestre Philharmonique de Radio France, aby na svém koncertě 27. května uvedli vedle francouzské hudby také světovou premiéru Mařatkova houslového koncertu. Ten je opatřen tajuplným názvem SVATYNĚ – v hlubinách jeskynních maleb s odkazem na inspiraci pravěkými obrazy zachovaných v jeskyních desítky tisíc let.

 

Jedním z nejvýznamnějších přínosů Pražského jara pro českou koncertní scénu je hostování prvotřídních zahraničních orchestrů. Nejinak tomu bude i v nadcházejícím ročníku. Legendární dirigent Riccardo Chailly se na Pražské jaro vrátí téměř po čtvrtstoletí, aby v pozici šéfdirigenta stanul v čele jednoho z nejproslulejších italských těles, filharmoniků milánské opery La Scala. Ke spolupráci na koncertě 20. května přizval strmě stoupající klavírní hvězdu Alexandra Malofejeva, v jehož podání zazní překrásný Klavírní koncert b moll Petra Iljiče Čajkovského.

Ikony staré hudby budou mít na programu Bacha, Monteverdiho a Rejchu

V široce pojaté dramaturgii Pražského jara nechybí samozřejmě ani stará hudba, a to hned na dvou koncertech ikon historicky poučené interpretace. První z nich je belgický soubor Collegium Vocale Gent, který pod vedením svého zakladatele, sbormistra a dirigenta Philippa Herrewegheho představí 17. května program nazvaný Madrigaly v Arkádii, spojující světská díla italských mistrů přelomu 16. a 17. století čerpající inspiraci z antické mytologie. Druhou legendou historicky poučené interpretace v programu festivalu je Ton Koopman, který na Pražské jaro zavítá 2. června se svými soubory Amsterdamským barokním orchestrem a sborem, aby uvedli tři kantáty Johanna Sebastiana Bacha, mistrovská díla plná melodické invence, polyfonie, působivých sborů a dojímavých árií. Komorním zástupcem koncertů na dobové nástroje bude pak program flétnisty Alexise Kossenka a jeho kolegů 26. května v Anežském klášteře věnovaný Antonínu Rejchovi, kterého francouzští hudebníci dodnes považují za svého.

Prague Offspring do třetice

Již potřetí se stane Klangforum Wien rezidenčním ansámblem projektu Prague Offspring, který během jednoho víkendu přinese novinky ze světa současné hudby. Pod vedením dirigenta a skladatele Enna Poppeho uvede tento rakouský soubor ve světové premiéře šest nových děl, která čeští a slovenští skladatelé a skladatelky napsali na objednávku Pražského jara. Dále připomenou finskou skladatelku Kaiju Saariaho, od jejíhož úmrtí 2. června uplyne přesně rok. Své zkušenosti budou členové vídeňského ansámblu předávat mladým instrumentalistům a skladatelům na workshopech a mistrovských kurzech. Jako rezidenční skladatelka do Prahy přijede Rebecca Saunders, v Berlíně žijící britská autorka, která tvaruje zvuk jako sochařskou matérii. Jako sólistka se v její skladbě Nether představí britská sopranistka Juliet Fraser.

Pocta klavíru ve všech jeho podobách: i těch těžko představitelných

Víte, kolik strun má dohromady 50 klavírů? Jedenáct tisíc. A dokážete si představit, jak budou znít, když je uspořádáte do kruhu, necháte je hrát všechny současně a Vy budete sedět uprostřed? Své představy můžete konfrontovat na dvou unikátních koncertech ve Foru Karlín, kterými Klangforum Wien naváže na svou rezidenci a společně s padesáti klavíristy provede 2. června v české premiéře nové spektakulární dílo skladatele Georga Friedricha Haase, loňského rezidenčního skladatele Prague Offspring.

Klavír nevšedním pohledem bude nahlížet také projekt Pianofonia Michala Rataje a Jana Trojana, kteří na míru prostoru Národního technického muzea 20. května rozezní a ozvučí jednotlivé součásti klavíru, jakožto originální poctu tomuto technickému zázraku.

SpringTEEN

V roce 2024 bude poprvé celý festivalový den věnovaný mladému publiku a rodinám s dětmi. Festivalové sekci s názvem SpringTEEN bude patřit celá sobota 19. května, která přinese nevšední a pestré koncerty i kreativní workshopy v působivých prostorách Anežského kláštera a jeho zahrad. Zazní živá hudba nejen klasická, ale i jazz, pop a elektronika. Vystoupí britský vokální soubor Apollo5 i domácí hvězda Milan Peroutka. Prostor dostanou hudební technologie a na workshopech si mladí diváci vyzkouší výrobu hudebních nástrojů ze zeleniny nebo krabic od pizzy. Koncerty budou plné interaktivních momentů a s pomocí QR kódů definitivně prokážeme, že „co Čech, to muzikant.“ Posluchače čeká také open air koncert s námětem nedalekých Stínadel. To vše doplněné o bohatý doprovodný program, na kterém si účastníci vytvoří kapelu pomocí tabletů a jednoduchých aplikací nebo vyrobí vlastní hudební logo. Dramaturgii tohoto nevšedního programu pro Pražské jaro připravila Klára Boudalová.

Pražské jaro vždy využívalo svou uměleckou váhu také pro představování mladých talentů a debutů. V koncertním matiné uvede violoncellistu Viléma Vlčka, v Debutu Pražského jara 21. května zazáří dirigent Jiří Habart, to vše doplní prestižní mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro se svými masterclassy a nově také interpretačními duely.

Processed with VSCO with al6 preset

Jubilejní ročník Soutěže Pražského jara ukáže nastupující talenty houslí a lesního rohu a představí nový formát uměleckých duelů

Již tradičně bude festivalu předcházet Mezinárodní hudební soutěž Pražské jaro, která se uskuteční ve dnech 6.–14. května 2024 v oborech lesní roh a housle. Oslavě úctyhodných 75 let soutěže bude patřit i jeden z festivalových koncertů, na kterém 15. května vystoupí jeho – nyní již proslavení – laureáti Gábor Boldoczki, Kateřina Javůrková, Victor Julien-Laferrière, Pavel Haas Quartet a další v doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu.

V oboru lesní roh bude porotě předsedat pedagog na Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse v Paříži a dlouholetý sólohornista Orchestre de Paris André Cazalet z Francie, Česko bude v porotě reprezentovat Jindřich Petráš, proděkan a pedagog JAMU v Brně a Zuzana Rzounková, sólohornistka Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK a taktéž pedagožka na JAMU v Brně. Houslovou porotu povede pedagožka, komorní hráčka a členka Chamber Music Society of Lincoln Center Ida Kavafian z USA. Českými reprezentanty poroty budou Hana Kotková, členka Tria des Alpes a pedagožka na Conservatorio della Svizzera italiana v Luganu a Josef Špaček, bývalý koncertní mistr České filharmonie, který se nyní plně věnuje své sólové kariéře.

Každoročně je součástí repertoáru také nová soudobá skladba pro druhé kolo, kterou Pražské jaro objednává u českých skladatelů. Pro obor housle v roce 2024 napsal povinnou skladbu s názvem Apprivoise-moi jeden z nejúspěšnějších českých soudobých skladatelů současnosti Miroslav Srnka, pro obor lesní roh napsal skladbu Tři pražské obrazy Kryštof Marek.

Novým formátem na festivalu jsou pak duely vždy jednoho českého a jednoho zahraničního interpreta, které pod názvem „Dva umělci, dva pohledy“ přiblíží české skladby prvního kola soutěže očima dvou porotců soutěže. V oboru lesní roh se tohoto duelu zúčastní Jindřich Petráš a Will Sanders, v oboru housle Josef Špaček a Ida Kavafian. Nedílnou součástí soutěže se v posledních letech staly také mistrovské kurzy se členy porot, které tentokrát povede předseda hornové poroty André Cazalet a houslista Liviu Prunaru.

Victor Julien Laferriere, © Jean Baptiste Millot

Dlouhodobá podpora partnerů

Pražské jaro se těší dlouholeté a setrvalé přízni svých podporovatelů. Hlavními podporovateli jsou Ministerstvo kultury České republiky a Hlavní město Praha. Stále významnější měrou se podílejí také individuální dárci sdružení v mecenášském klubu Přátelé Pražského jara. Partnery festivalu jsou innogy Česká republika, technologickým partnerem je CETIN a.s., partnerem koncertu společnost Subterra a.s., oficiálním vozem Mercedes-Benz PRAHA s.r.o. Generálním mediálním partnerem je Česká televize, hlavním mediálním partnerem Český rozhlas a mediálním partnerem Hospodářské noviny.

I díky jejich podpoře bude 79. ročník festivalu Pražské jaro tak velkolepou oslavou Roku české hudby.