Čtyři koncerty během jednoho víkendu

Tento víkend program festivalu Pražské jaro přinese čtyři koncerty – dva z nich budou patřit rezidenčnímu umělci letošního ročníku Jörgu Widmannovi, sobotu večer se představí legenda českého jazzu a jazz-rocku Martin Kratochvíl a nedělní večer nabídne komorní hudbu Igora Stravinského. Přímé přenosy obou koncertů Jörga Widmanna a vystoupení Martina Kratochvíla budou moci diváci bezplatně sledovat na webu Pražského jara festival.cz. Koncert Pohlceni Stravinským bude v neděli večer přímým přenosem vysílat ČT art.

První dva koncerty rezidenčního umělce Jörga Widmanna

První ze tří vystoupení rezidenčního umělce letošního ročníku Pražského jara, německého klarinetisty a skladatele Jörga Widmanna, nabídne dialog Widmannovy hudby s díly vídeňských klasiků. Koncert bude přímým přenosem vysílán v sobotu 22. května od 17 hodin z pražského DOX+. „Widmann se ve své tvorbě nechává často inspirovat minulostí,“ říká k programu koncertu dramaturg festivalu Josef Třeštík. „Jeho Jagdquartett si půjčuje název z Mozartova Loveckého kvartetu. Skutečnou inspiraci pro tuto spektakulární skladbu, ve které členové skvělého Schumann Quartett nebudou jen hrát, ale při pomyslné štvanici vystupovat také jako herci, nalezneme v hudbě Roberta Schumanna.“ Program vyvrcholí jedním z nejkrásnějších Mozartových děl vůbec, Klarinetovým kvintetem A dur. „Hrát v Praze hudbu jednoho ze ‚světců města‘ je pro mě něco zcela mimořádného,“ dodává sám Widmann.

 

Nedělní matiné vysílané z Anežského kláštera pak doplní svědectví o šíři záběru a bohatosti Widmannova hudebního světa. „Program vystoupení s klavíristou Denisem Kožuchinem přinese hudbu Widmannových oblíbených skladatelů Roberta Schumanna a Carla Marii von Webera, současně pak dvě ukázky z jeho vlastní tvorby, které jsou hudbou těchto romantiků přímo ovlivněné,“ říká dramaturg Josef Třeštík.

Jörg Widmann Composer-Clarinettist
Photo: Marco Borggreve

Martin Kratochvíl a oslava společných narozenin

„V době vysokoškolských studií jsem díky mámě, která tehdy pracovala v hudební agentuře Obecního domu, měl na dlouhou dobu půjčený klíč od primátorské lóže ve Smetanově síni. Tam jsem často chodíval patřičně neoblečený, sám lehával na podlaze a velice uvolněn a napůl snící poslouchával ty krásné koncerty Pražského jara,“ vzpomíná hudebník Martin Kratochvíl. „Uplynulo přes padesát let a já se dozvídám, že bych měl sám na festivalu zvučného jména letos zahrát. Co se za to půl století událo se mnou i mojí muzikou?“bilancuje Kratochvíl, jehož s festivalem pojí také shodný rok „narození“.

 

Kapela Jazz Q oslaví brzy 55 let svého dlouhého hudebního života. Koncertovala po celém světě, vyhrála mnoho festivalů a vydala desítky dnes již kultovních alb, z nichž kupříkladu Elegie z roku 1977 získaly významné uznání anglické publicistiky za osmou nejvlivnější desku minulého století. „S přestávkou v osmdesátých letech, kdy jsem více nahrával a psal filmovou hudbu, vydáváme alba dál, poslední je Amuletz roku 2020. Zdá se také, že instrumentální koncertní kvarteto hrající plnokrevný jazzrock je dnes snad jediným v Evropě, které se soustředí na tento žánr,“ říká Kratochvíl.

 

„Náhoda koncem osmdesátých let mne přivedla ke stěžejnímu setkání s Američanem Tonym Ackermanem, který tehdy v Praze studoval novou vážnou hudbu,“ popisuje Kratochvíl. Po letech experimentů s elektrickým jazzrockem přišel Tony s konceptem ryze akustického zvuku, ať už v duu Kratochvílem, nebo v triu s íránsko-iráckým perkusionistou Imramem Musou Zangim. Tato formace má na kontě tisíce koncertů a 16 alb (poslední Letopis z roku 2019) i celou řadu nahrávek pro film. „Doufám, že náš koncert na Pražském jaru vám dá ochutnat naši muziku z obou světů,“ uzavírá Kratochvíl.

 

Pohlceni Stravinským

Komorní hudba zaujímá nenápadné, nikoliv však marginální místo v díle Igora Stravinského. I když stojí ve stínu slavných baletů, najdeme v ní skutečné poklady, dokonale vybroušená mistrovská díla. O tom se budou moci diváci přesvědčit v neděli večer, a to příznačně nazvaným koncertem „Pohlceni Stravinským“, který bude přímým přenosem vysílat ČT art. „Skladatel těmito komorními díly bavil sám sebe, hudebníky, pro které je psal, i publikum,“ říká Josef Třeštík, dramaturg festivalu. Krátké, nesmírně virtuózní skladby se navíc dotýkají esence toho, co vnímáme jako komorní hudbu – nonverbální komunikace mezi společně muzicírujícími hráči. „Mám radost, že těmi hráči budou skvělí členové PKF – Prague Philharmonia, kteří Stravinského komorní hudbu uvedou v život v roce, kdy od skladatelova úmrtí uplyne rovných 50 let,“ dodává Třeštík.