James Ehnes James Ehnes James Ehnes
zpět na program

James Ehnes

Datum konání

Neděle, 24. 5. 2020 od 20.00
Předpokládaný konec koncertu 22.00

Cena

300 - 900

Program

  • Ludwig van Beethoven: Sonáta pro housle a klavír č. 8 G dur op. 30/3
  • Ludwig van Beethoven: Sonáta pro housle a klavír č. 10 G dur op. 96
  • Ludwig van Beethoven: Sonáta pro housle a klavír č. 9 A dur op. 47 „Kreutzerova“

Interpreti

  • James Ehnes - housle
  • Andrew Armstrong - klavír

Hudební dvojice James Ehnes a Andrew Armstrong spolu pravidelně vystupuje od roku 2001. Pražskojarní publikum má jistě v živé paměti jejich vystoupení na festivalu v roce 2015, kdy zaujali originálním programem a bezchybným přednesem. „Čím téměř dvoumetrový James Ehnes uchvátil? V první řadě krystalickou intonací, jakou jsem doposud nezažil,“ napsal tehdy recenzent serveru Opera Plus.

Z jejich spolupráce vzešla také řada vynikajících a kritikou oceňovaných nahrávek včetně třídílného setu s hudbou Bély Bartóka, Sergeje Prokofjeva, Césara Francka, Clauda Debussyho a také nahrávka houslových sonát Ludwiga van Beethovena (šesté a deváté), která v roce 2017 získala prestižní ocenění Editor’s Choice časopisu Gramophone.

Dramaturgie připravovaného ročníku Pražského jara je výrazně spjata s oslavami 250 let od narození Ludwiga van Beethovena (1770–1827), což se zrcadlí i v programu Ehnesova koncertu – zazní trojice houslových sonát tohoto hudebního velikána. Vedle Sonáty pro housle a klavír č. 8 G dur op. 30, č. 3 a č. 10 G dur op. 96 zazní také nejslavnější a nejbrilantnější ze všech Beethovenových sonát, Sonáta pro housle a klavír A dur op. 47 „Kreutzerova“.

Virtuózní kus označený poznámkou „napsáno vysoce koncertantním způsobem, téměř v podobě koncertu“ byl původně zkomponován pro houslistu Georga Polgreena Bridgetowera, který ji spolu s Beethovenem v roce 1803 hrál. Později se však autor rozhodl skladbu dedikovat proslulému francouzskému houslistovi Rudolphu Kreutzerovi, s nímž se setkal ve Vídni v roce 1798. Kompozice, v níž se spojují prvky koncertu a sonáty, dodnes uchvacuje obecenstvo svou velikostí a ohromující virtuozitou, díky nimž dílo ve své době ve všech ohledech dalece překročilo hranice daného žánru.

James Ehnes se zdá být předurčen pro takové výzvy. „V dobře známých skladbách objevit něco nového: to je největší zkouškou každého umělce. James Ehnes nás znovu přesvědčil o svých kvalitách,“ čteme v recenzi časopisu Gramophone na jeho nahrávku Mendelssohnova houslového koncertu. I tato slova ještě více umocňují naše očekávání. Vždyť čerstvý držitel prestižní ceny Grammy (2019) je jedním z nejvýraznějších houslových virtuosů současné mezinárodní hudební scény. Nezřídka jej recenzenti přirovnávají k legendárnímu Jaschovi Heifetzovi. „Ehnesův tón je ve vysokém rejstříku hedvábný a ve spodních polohách plný, jako vyzrálé červené víno, jako zlatavě-čokoládové odstíny jeho houslí,“ čteme v recenzi serveru Bachtrack. V této souvislosti uveďme, že Ehnes hraje na cenný nástroj Antonia Stradivariho „Marsick“ z roku 1715. Kanadský rodák během své kariéry vystupoval ve více než třiceti zemích světa, ve výčtu koncertních pódií nechybí newyorská Carnegie Hall či londýnská Wigmore Hall. V oblasti komorní hudby mezi jeho partnery patřili Yo-Yo Ma, Leif Ove Andsnes nebo Yuja Wang.

Americký klavírista Andrew Armstrong je vyhledávaným sólovým i komorním hráčem. Jeho obdivuhodně široký repertoár čítá na padesát klavírních koncertů. Spolupracoval s osobnostmi jako Itzhak Perlman, Peter Oundjian, Günther Herbig, Stefan Sanderling nebo Jean-Marie Zeitouni. Jamese Ehnese doprovázel i při jeho pražskojarním debutu v roce 2015. „Takový partner se hned tak nenajde. Jeho pavoučí, velmi ekonomická prstová technika je naprosto dokonalá, jeho pianissima jsou znělá, fortissima měkká a paleta dynamických odstínů má snad tisíc barev. Byla to vysoká škola komorní hudby,“ čteme v jednom z mnoha nadšených ohlasů jejich společného vystoupení.