Ladislav Bilan, Jr. Ladislav Bilan, Jr. Ladislav Bilan, Jr.
PRESTISSIMO_BIG_LEVÁ
zpět na program

Ladislav Bilan, Jr.

Datum konání

Sobota, 16. 5. 2020 od 11.00
Předpokládaný konec koncertu 12.20

Místo konání

HAMU, Sál Martinů

Cena

300 Vstupenky vyprodány

Budou-li vstupenky opět v prodeji, informujeme Vás.

Program

  • Alexej Gerassimez: Asventuras for Snare Drum
  • Anna Ignatowicz Glińska: Toccata
  • Jesse Monkman: Rite of Passage
  • Danny Raymond: Skyscraper
  • Emmanuel Sejourne: Koncert pro marimbu a smyčce (úprava Ladislav Bilan, Jr.)
  • Astor Piazzolla, Pius Cheung: Verano Porteño

Interpreti

  • Ladislav Bilan, Jr. - bicí nástroje

Ladislav Bilan, Jr. (*1994) se narodil do muzikantské rodiny. „Již ve třech letech jsem začal hrát na bicí nástroje, a to ze začátku napodobováním svého otce, který je prvním tympanistou Moravské filharmonie Olomouc,“ vzpomíná na své dětství Bilan. Později pod vedením svého otce absolvoval konzervatoř v Olomouci.

Ve věku třinácti let úspěšně prošel konkurzem do Moravské filharmonie Olomouc a stal se tak v roce 2009 jejím historicky nejmladším členem. Od roku 2014 je studentem Akademie múzických umění v Praze. V témže roce byl vybrán Jiřím Bělohlávkem, aby na open air koncertu na Hradčanském náměstí v rámci projektu „Zahraj si s Českou filharmonií“ přednesl Koncert pro marimbu a orchestr č. 1 od Neye Rosaura. V náročném konkurzu tehdy uspěl v konkurenci dalších 120 mladých talentů, z nichž bylo vybráno šest.

„Nyní dokončuji magisterské studium a pokračuji ve spolupráci s belgickým profesorem Dr. Ludwigem Albertem. Vedle toho také dokončuji své působení v Orchestrální akademii České filharmonie, díky níž jsem s nimi vystoupil kupříkladu v newyorské Carnegie Hall nebo vídeňském Musikvereinu. Chystám rovněž řadu sólových projektů a akcí,“shrnuje své plány.

Ladislav Bilan svůj pražskojarní debut zahájí dle svého zvyku sólovou skladbou na malý bubínek. Asventuras je v mnoha aspektech odlišná od většiny jiných kusů. Hráč během provedení například používá celou řadu různých typů paliček a kromě hry na blánu nástroje využívá k hudebnímu sdělení také korpus a další části bubínku,“ popisuje.

Dále zazní Toccata pro marimbu polské skladatelky Anny Ignatowicz-Glińské. Skladbu věnovala památce svého otce. Toccata je nesmírně náročná nejen ve svých technických nárocích, ale také v nárocích na vystižení a předání silných emocí, vyplývajících z obsahu a dedikace skladby. Možná i proto bývá často zařazována jako povinná skladba do finálních kol marimbových soutěží po celém světě,“ uvažuje Bilan. „Zajímavostí je, že Anna Ignatowicz-Glińska je v rámci mého recitálu jediným autorem, který není zároveň hráčem na bicí nástroje (pominu-li Astora Piazzolu a jeho skladbu Verano Porteño, kterou pro nás upravil nás hráč na marimbu Pius Cheung).“

Ve skladbě Rite of Passage na pódium Bilan přizve své kolegy z pražské HAMU. Každý z nich bude obsluhovat rozmanitou sestavu bicích nástrojů. „V partituře je jedna část nadepsaná slovem ‚brutal‘. Mohu potvrdit, že je to opravdu výstižné označení,“ směje se.

Po této zvukové mase se Bilan vrátí k malému bubínku, ovšem nikoliv ke klasickému koncertnímu, nýbrž k pochodovému bubínku, a to konkrétně skladbou Skyscraper amerického hráče Dannyho Raymonda. „Řadí se mezi technicky nejnáročnější skladby pro malý bubínek vůbec. Hráč se musí ‚poprat‘ také s naprosto novými způsoby držení paliček,“ vysvětluje Bilan.

Ke Koncertu pro marimbu a smyčce Emmanuela Sejourneho se pro Bilana váže silný příběh. „Minulý rok jsem ho nastudoval kvůli provedení s Moravskou filharmonií Olomouc a absolutně jsem se do něj zamiloval. Blížil se Festival bicích nástrojů v Brně, kde jakožto studenti AMU pravidelně vystupujeme. Napadlo nás, že bychom mohli představit verzi Koncertu pro marimbu s bicím ansámblem, kterou Sejourne u všech svých ostatních sólových děl s orchestrem vedle klavírní verze nabízí. Avšak pouze u této skladby verze pro bicí ansámbl chyběla. Na popud svého pedagoga Daniela Mikoláška jsem na tomto aranžmá začal pracovat. A co víc, premiéra na Festivalu bicích nástrojů se uskutečnila za přítomnosti autora!“ líčí.

Koncert vyvrcholí romantickým tangem argentinského rodáka Astora Piazzolly Verano Porteño, které pro marimbu upravil Pius Cheung. „Nenapadá mě výraznější skladba, kterou recitál zakončit,“ říká Bilan. Čeká nás koncert nabitý rytmem a pulzující mladistvou energií.