Schola Gregoriana Pragensis Schola Gregoriana Pragensis Schola Gregoriana Pragensis
Hlasivka
Hlasivka_detail_1
zpět na program

Schola Gregoriana Pragensis

Sedm dní na Karlově univerzitě

 

Umělecký vedoucí: David Eben

Účinkují: Hasan El-Dunia, Ondřej Holub, Jan Kukal, Tomáš Lajtkep, Ondřej Maňour, Michal Medek, Stanislav Předota

Clavicembalum: Corina Marti

 

cz

Datum konání

Úterý, 24. 9. 2019 od 19.30

Cena

350 - 350 Vstupenky vyprodány
Hlasivka
Prázdnota plašivá

Sedm dní na Karlově univerzitě

Festival Pražské jaro ve spolupráci s Univerzitou Karlovou připravuje mimořádný koncert nazvaný „Sedm dní na Karlově univerzitě“, jenž se uskuteční 24. září v Kostele Panny Marie Sněžné. Schola Gregoriana Pragensis vystoupí pod vedením Davida Ebena a za doprovodu přední hráčky na clavicembalum Coriny Marti.

Dramaturgie koncertu umožní nahlédnout do hudebního života pražské univerzity v pozdním středověku a je unikátní historickou rekonstrukcí. „Dnešní akademiky by asi překvapilo zjištění, že každý student i pedagog středověké univerzity denně zpíval, protože k jeho povinnostem patřila účast na modlitbách v kapli univerzitní koleje,“ uvádí Lenka Hlávková z Ústavu hudební vědy Univerzity Karlovy. „Koncert vznikl v těsné spolupráci mezi muzikology a interprety, jedná se o výjimečný podnik, který by nebyl možný bez mnohaletého výzkumu muzikologa Jana Ciglbauera a finančního zázemí evropského projektu HERA,“ doplňuje Hlávková.

Program zprostředkovává pestrý obraz oficiální liturgické hudby, duchovní tvorby mladých kleriků i skladeb, které vznikaly v souvislosti se studiem hudební teorie. „Koncert bude okořeněn i hudbou čistě zábavnou. Ani ta však nezapře inspiraci v hudbě liturgické,“ doplňuje Eben.

Hlavním impulsem pro vytvoření tohoto programu jsou dva historické dokumenty, které se týkají hudby sice pouze okrajově, ale velmi dobře se ve svých částečných výpovědích doplňují. Jedná se o zakládací listinu a kolejní řád tzv. Rečkovy koleje pražské univerzity založené 1438 a soupis kolejního majetku. „V listině je mimo jiné stanoveno, jaké bohoslužby se mají v koleji slavit a jak se na nich mají studenti podílet. Ze soupisu kolejního majetku se zase dozvídáme, že kolej vlastnila několik hudebních rukopisů,“ upřesňuje Ciglbauer, který se specializuje na výzkum středoevropských latinských písní.

Hudba byla v životě členů koleje dvousečnou zbraní. Na jedné straně byla liturgická hudba nepostradatelnou částí bohoslužeb, na druhé straně mohly povzbuzovat jiné druhy hudby studenty k neřestem. „Proto byly v kolejních statutech pravidelně zakazovány hudební nástroje (kromě tichých klávesových), zpěv v národních jazycích a světské texty,“ glosuje Ciglbauer. „Avšak i tato tvorba se ve vzdělaneckých komunitách čile šířila.“

Půdorys programu sleduje „liturgický týden“ univerzitního studenta. V rámci koncertu se střídá vždy „oficiální“ část spojená s bohoslužbou, kde zazní chorální a vícehlasé duchovní zpěvy, a pak část „neoficiální“, spojená spíše se zábavou a společenským životem na kolejích. V těchto částech programu doplní vokální složku také hudební nástroj, který byl – takřka jako jediný – v univerzitním prostředí akceptován – clavicembalum. Instrumentálních partů se ujme vynikající interpretka Corina Marti.

Tento koncert se koná ve spolupráci s evropským projektem HERA Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe (www.soundme.eu).

HERA

Hlasivka_detail_1
Hlasivka
Hlasivka

Poslechněte si

Ave coronata (Motetus)

Liturgická hudba – Antiphona Descendi in hortum meum

Gloria in excelsis Deo