Zpět na program

Debut Pražského jara,
Baborák/Mráček/
Heyward

Dva fenomenální čeští sólisté a vítěz prestižní dirigentské soutěže v Besançonu!

Program

  • Tomáš Svoboda: Předehra k zahájení op. 89
  • Ethel Smyth: Koncert pro housle, lesní roh a orchestr
  • Jan Klusák: Hudba k vodotrysku

Interpreti

  • Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK
  • Jonathon Heyward
  • Jan Mráček - housle
  • Radek Baborák - lesní roh
150 - 700
30 5 2017
Úterý 20.00
Obecní dům – Smetanova síň

 

Dva fenomenální čeští sólisté a vítěz prestižní dirigentské soutěže v Besançonu!

Americký skladatel českého původu Tomáš Svoboda (*1939) studoval kompozici na Pražské konzervatoři a Akademii múzických umění v Praze, odkud v roce 1964 z politických důvodů spolu s celou rodinou emigroval do USA. Svá studia poté dokončil na University of Southern California pod vedením Ingolfa Dahla a Halseyho Stevense. Z více než dvou set skladeb je právě jeho Předehra k zahájení op. 89 (1978) tou nejznámější a nejhranější. Zkomponována na objednávku Oregon Symphony byla provedena většinou předních orchestrů Severní Ameriky, Evropy a Japonska (za všechny jmenujme Cleveland Orchestra, Boston Symphony či San Francisco Symphony, se kterým skladbu nastudoval Libor Pešek).

Sólisté Jan Mráček a Radek Baborák se pražskojarnímu publiku představí v Dvojkoncertu pro housle a lesní roh britské skladatelky Ethel Smyth (1858–1944). Rodačka z Londýna, která se pro kariéru hudební skladatelky rozhodla navzdory nesouhlasu své rodiny, studovala kompozici na konzervatoři v Lipsku. Pouhý rok po zahájení studia se však kvůli zklamání ze školního prostředí rozhodla odejít a vzdělávala se dále soukromě u Heinricha von Herzogenberga. Vedle toho se brzy začlenila do uměleckých kruhů lipské společnosti, v níž našla řadu podporovatelů v čele s Brahmsem, Griegem, Joachimem a Clarou Schumannovou. Zpět do rodné Británie se vrátila až po deseti letech a prakticky až do své smrti bojovala za uznání své práce. Její Dvojkoncert pro housle a lesní roh z roku 1927 spadá do pozdního období její tvorby, v němž jako by Smyth nacházela nový, lyričtější hudební jazyk, v jehož dalším rozvíjení jí později zabránila hluchota.

 

Symfonie č. 4 op. 29 „Neuhasitelná“ dánského skladatele Carla Nielsena (1865–1931) z let 1914–1916 vznikala v době, která byla pro autora v mnoha ohledech nelehká. Válka, v níž se Nielsenovo rodné Dánsko rozhodlo zůstat neutrálním, ve skladateli vyvolala řadu otázek ohledně vlastní identity a rovněž jeho profesní a osobní život procházel krizí, z níž Nielsen jen velmi těžko nalézal cestu ven. Tyto okolnosti jej přivedly k úvahám nad životem vlastním, ale životem jako takovým, k otázkám, co jej pohání a motivuje ke komponování. Východiskem se mu stala jeho čtvrtá symfonie, jejíž název sám autor přiblížil krátkou poznámkou v úvodu partitury: „Titulem ‚Neuhasitelná‘ se autor snažil jedním slovem vyjádřit to, co jen hudba může sdělit v plné šíři: základní vůli k životu. Hudba je život a stejně jako on je neuhasitelná.“

Jan Mráček je jedním z největších talentů mladé houslové generace. Absolvent Pražské konzervatoře (Jiří Fišer) a student prestižní Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni (Jan Pospíchal) je laureátem řady mezinárodních soutěží (Beethovenův Hradec, Mezinárodní houslová soutěž Jaroslava Kociana, především pak slavné vídeňské Mezinárodní soutěže Fritze Kreislera). Spolupracoval s řadou předních českých těles (Český národní symfonický orchestr, Janáčkova filharmonie Ostrava, Moravská filharmonie Olomouc), aktivně se věnuje také oblasti komorní hudby.

„…tento umělec je skutečný fenomén: hraje s nejvyšším zanícením, přitom z něj vyzařuje klid a rozvaha.“ (Fränkischer Tag)

Hornista a dirigent Radek Baborák patří mezi nejvýraznější osobnosti klasické hudební scény. Po odchodu z postu prvního hornisty České filharmonie působil v letech 1996–2006 jako sólohornista u Mnichovských filharmoniků, v roce 2001 uzavřel exkluzivní smlouvu s Bamberskými symfoniky. Jeho působení v orchestrech se završilo v Berlínské filharmonii v sezónách 2003–2010. Je hostem řady prestižních festivalů (Salzburger Osterfestspiele, Pacific Music Festival, Suntory Hall Chamber Music Garden) a zcela ojedinělá je jeho popularita v Japonsku, kde od roku 1994 pravidelně koncertuje a nahrává. Vyučuje na Akademii múzických umění v Praze, jako profesor pravidelně hostuje na TOHO University Tokyo a Escuela superior de Musica Reina Sophia. Vedl hornové kurzy v Německu a Švýcarsku.

„Jonathon Heyward uchopuje hudbu s nadšením a energií…širokými, avšak přesnými gesty rozhýbal Chairman Dances Johna Adamse nezapomenutelným, barvitým způsobem.“ (Concertclassic.com)

V rámci výjimečné řady Pražského jara, ve které je mladým dirigentům na začátku umělecké dráhy dána příležitost představit se v konkurenci nejvyšší, se letos objeví Jonathon Heyward. Ten se v pouhých třiadvaceti letech stal vítězem 54. ročníku prestižní Mezinárodní soutěže mladých dirigentů ve francouzském Besançonu. Absolvent Boston Conservatory a Royal Academy of Music v aktuální sezóně působí u Hallé Orchestra jako asistent hudebního ředitele sira Marka Eldera. V letech 2012–2014 zastával stejný post na operním oddělení bostonské konzervatoře, kde měl možnost dirigovat řadu inscenací (Bohéma, Kouzelná flétna, Zneuctění Lukrécie). V roce 2013 se stal nejmladším semifinalistou Blue Danube International Opera Conducting Competition.

Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK je špičkovým českým hudebním tělesem s úctyhodnou tradicí. V jeho čele stáli významní čeští i zahraniční dirigenti jako Václav Smetáček, Jiří Bělohlávek, Petr Altrichter, Serge Baudo ad., dlouhodobě s orchestrem spolupracovali Václav Neumann, Zdeněk Košler a Vladimír Válek. Vedle řady hostujících mezinárodně uznávaných dirigentů (Zubin Mehta, Seiji Ozawa, sir Charles Mackerras) a sólistů (Renée Fleming, Mischa Maisky, Murray Perahia) se orchestr pyšní rozsáhlou nahrávací činností jak pro rozhlas, tak televizi. V rámci častých koncertních turné jej slyšeli posluchači většiny evropských zemí, Spojených států, Jižní Ameriky i Asie. Současným šéfdirigentem je Pietari Inkinen, jehož inaugurační koncert proběhl na Pražském jaru v květnu roku 2015.


Cestujte na Pražské jaro vlakem Českých drah a získejte 50 % slevu na jízdném!
Více informací o projektu VLAK+ Pražské jaro