Zpět na program

Sacconi Quartet & Wihanovo kvarteto

Mendelssohn Bartholdy / Šostakovič / Enescu

Program

  • Felix Mendelssohn-Bartholdy: Smyčcový oktet Es dur op. 20
  • Dmitrij Šostakovič: Dva kusy pro smyčcový oktet op. 11
  • Dmitrij Šostakovič: Smyčcový kvartet č. 9 Es dur op. 117

Interpreti

  • Sacconi Quartet
  • Wihanovo kvarteto

Cena

100 - 500
29 5 2017
Pondělí 20.00

Místo konání

Rudolfinum – Dvořákova síň

 

„Žádný inženýr nemohl při projektování svého prvního visutého mostu trpět víc, než když jsem prázdné stránky bolestně zaplňoval notami svého smyčcového oktetu,“ povzdechl si rumunský skladatel George Enescu, když se ve věku pouhých devatenácti let rozhodl zkomponovat toto rozsáhlé dílo, nutno dodat s opusovým číslem sedm! Napsal nejen rozsahem ohromující dílo, překvapivá je také vyzrálost skladby, kterou prostupuje atmosféra magického roku 1900, jenž se měl podle očekávání mnohých stát skutečně zlomovým. V jeho oktetu se mísí jazyk vrcholného romantismu s předtuchou mnoha změn, kterými hudba projde ve století dvacátém. Rozeznívá se inspiracemi rumunských lidových písní i motivy kosmopolitními. Těmi byl obklopen od útlého mládí při studiích ve Vídni či Paříži (na Vídeňskou konzervatoř byl ostatně přijat ve věku sedmi let jako zázračné dítě, k čemuž mohlo dojít jedině na základě výjimky, kterou v historii dostal pouze on a krátce před ním legendární houslista Fritz Kreisler).

Oktet George Enescu je řazen k vrcholným dílům oktetní tvorby, kde na pomyslném piedestalu stojí vedle Mendelssohnova opusu. Ten bude ostatně celý večer otvírat. S Enescovým oktetem jej pojí i autorovo mládí – Mendelssohnovi bylo šestnáct let, když skladbu napsal jako narozeninový dárek pro svého učitele houslí. Dokonale se v něm ale snoubí mladistvý zápal s dospělým smyslem pro detail.

Rovněž Dva kusy pro smyčcový oktet op. 11 jsou svědectvím zásadního momentu, kdy Dmitrij Šostakovič zažívá přerod ze zázračného dítěte v geniálního skladatele. Dílo komponuje během studií na tehdejší Leningradské konzervatoři souběžně se svou první symfonií, jejíž vyzrálost z pera teprve devatenáctiletého autora ohromila hudební svět.

 

Wihanovo kvarteto je dnes považováno za světovou špičku v oboru komorní hry. Časopis International Record Review je označil za „jedno z nejlepších kvartet dneška“. Nadšené kritiky si získalo díky interpretaci jak českého, tak světového repertoáru od klasicismu po hudbu moderní. Světové uznání si Wihanovo kvarteto postupně vybudovalo také díky soutěžím – stalo se např. vítězem soutěže Pražského jara 1988, mezinárodní soutěže komorní hudby v Trapani na Sicílii roku 1990 či Svátku komorní hudby v Ósace před jednadvaceti lety, což vyústilo v každoroční pozvání do Japonska. V roce 1991 získalo jak první cenu, tak i cenu obecenstva v londýnské Mezinárodní soutěži smyčcových kvartet. Koncertní cesty zavedly soubor na přední festivaly v Evropě a na Dálném východě; pravidelně koncertuje v USA, podnikl turné po Austrálii a Novém Zélandu. Wihanovo kvarteto je častým hostem v Anglii, kde se kromě koncertní činnosti věnuje intenzivní pedagogické práci jako rezidenční kvarteto na londýnské Trinity College of Music a přibližuje svět komorní hudby mladým lidem. Za tuto mimořádnou výchovnou práci byli Wihanovci třikrát nominováni na cenu Královské filharmonické společnosti ve Velké Británii.

Členové Sacconi Quartet v očekávání pražskojarního debutu napsali festivalovému publiku krátký pozdrav: „Ohromně se těšíme! Vždyť Mendelssohnův oktet patří k našim nejoblíbenějším – prýští z něj mladistvý entuziasmus, který publikum vždy nabije energií a vzpruží!

Velmi často se stává, že k tomuto dílu pořadatelé zařadí dva smyčcové kvartety, ale Pražské jaro nás vyzvalo, abychom s našimi dobrými přáteli z Wihanova kvarteta připravili celovečerní program z oktetní tvorby. Po všech stránkách ohromující oktet George Enesca byl na našem „seznamu přání“ více než deset let. Máme tedy ohromnou radost, že na tomto hráčsky obtížném díle můžeme spolupracovat právě s Wihanovci. Dílo poprvé představíme v Praze, pak s ním zavítáme na náš vlastní festival, který pořádáme v anglickém Folkestonu, a následně se vydáme na turné po Spojeném království.

Bude tomu čtrnáct let, co jsme se poprvé setkali s Wihanovým kvartetem. Od té doby nás pojí pravidelná spolupráce u nás v Anglii nebo během letních kurzů v Bechyni. Nepřestávají nás inspirovat zaníceností a oddaností k hudbě. Sdílet s nimi pražskojarní pódium bude nepochybně jedním z vrcholů naší dosavadní kariéry.“


Cestujte na Pražské jaro vlakem Českých drah a získejte 50 % slevu na jízdném!
Více informací o projektu VLAK+ Pražské jaro