Smetana / Schumann / Bartók
Oba koncerty letošních vzácných hostů z Kanady jsou poděkováním Torontského symfonického orchestru Karlu Ančerlovi (1908–1973). Byť v orchestru jako šéfdirigent působil pouze čtyři sezony, zanechal po sobě hlubokou stopu a výrazně přispěl ke skutečnosti, že dnes toto těleso patří k severoamerické špičce.
Fenomenální kanadský pianista Jan Lisiecki svým provedením Schumannova Klavírního koncertu a moll op. 54 poprvé uchvátil publikum v roce 2013, když debutoval na slavném festivalu BBC Proms. A tento koncert zařadil i na své třetí album, které počátkem roku 2016 vydal u prestižního vydavatelství Deutsche Gammophone. Tato nahrávka, kde Lisieckého doprovází Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia pod taktovkou sira Antonia Pappana, sklízí nadšené ohlasy kritiků po celém světě. Je zjevné, že Schumannův klavírní koncert sehrává v Lisieckého hvězdné kariéře důležitou roli. Všechny jeho dosavadní úspěchy pak ještě stupňují očekávání jeho pražskojarního debutu.
Dílo psané v letech 1841–1845 je jediným klavírním koncertem Roberta Schumanna (1810–1856). Skladatel, jehož nadějnou dráhu koncertního klavíristy překazilo zranění prstu na pravé ruce, jej zkomponoval po svou mladou ženu, vynikající pianistku Claru Schumannovou, která jej premiérovala v lednu roku 1846. První věta, která začíná nádherně lyrickým tématem v a moll, přitom vznikla již v roce 1839 jako Fantazie pro klavír a orchestr, k níž Schumann na přání své ženy dokomponoval větu druhou a třetí. Ty na sebe navazují bez přerušení a romantickou melodii Intermezza tak střídá energické finále v třídobém taktu. Díky záměrnému upozadění virtuozity pak tento opus spíše než koncert v tradičním slova smyslu připomíná rozsáhlou hudební báseň, v níž jsou party sólového klavíru s doprovodem orchestru úžasně provázány.
Program večera otevírá strhující, pro všechny nástrojové skupiny orchestru mimořádně virtuózní předehra k opeře Prodaná nevěsta Bedřicha Smetany (1824–1884), kterou s oblibou uváděl dirigent Karel Ančerl. Dílo zařadil současný šéfdirigent torontských symfoniků právě s odkazem na dedikaci koncertu Ančerlovi, který stál v čele orchestru v letech 1969–1973. Koncert pro orchestr Bély Bartóka (1881–1945) patří k nejhranějším a také nejčastěji nahrávaným orchestrálním skladbám 20. století zcela jistě po právu. Stejně jako předehra k Prodané nevěstě v úvodu koncertu večer uzavírá dílo kladoucí na orchestr ty největší nároky.
Ačkoliv rodák z kanadského Calgary Jan Lisiecki letos oslavil teprve dvaadvacáté narozeniny, vzbuzuje jeho kariéra značný respekt. Držitel řady ocenění (Diapason Découverte, Jeune Soliste des Radios Francophones, Leonard Bernstein Award) má za sebou recitály v Carnegie Hall či Wigmore Hall. Jako sólista vystoupil například s Orchestre de Paris, New York Philharmonic či BBC Symphony ad., a to pod vedením osobností jako sir Antonio Pappano či Pinchas Zuckermann, který na adresu mladého klavíristy prohlásil: „Je to talent, který se rodí jednou za dvě až tři generace!“ Své nadání měl možnost prokázat i v březnu roku 2013, kdy pohotově zaskočil za Marthu Argerich na Boloňském festivalu. Pod taktovkou Claudia Abbada tehdy zahrál Beethovenův Klavírní koncert č. 4. Od roku 2012 pravidelně nahrává pro prestižní label Deutsche Grammophon, v roce 2009 o něm stanice CBC natočila dokument s názvem The Reluctant Prodigy (Skromný mladý génius).
Cestujte na Pražské jaro vlakem Českých drah a získejte 50 % slevu na jízdném!
Více informací o projektu VLAK+ Pražské jaro