Zpět na program

SOČR, MEISTER & MRÁČEK

Program

  • Heinrich Marschner: Hans Heiling, předehra k opeře
  • Antonín Dvořák: Koncert pro housle a orchestr a moll op. 53
  • Bohuslav Martinů: Symfonie č. 1 H 289

Interpreti

  • Symfonický orchestr Českého rozhlasu
  • Cornelius Meister - dirigent
  • Jan Mráček - housle

Partneři koncertu

Cena

300 - 900
18 5 2023
Čtvrtek 20.00

Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Cornelius Meister & Jan Mráček

Na den přesně sto let od prvního pravidelného vysílání Českého rozhlasu vystoupí na Pražském jaru Symfonický orchestr Českého rozhlasu, aby spolu s předním německým dirigentem Corneliem Meisterem a jedním z nejlepších českých houslistů Janem Mráčkem uvedl program spojující hudbu dvou českých klasiků s hudbou německého autora, která se vztahuje k české krajině. Po Marschnerově Předehře k romantické opeře Hans Heiling, odehrávající se v Krušnohoří, zahraje Jan Mráček, koncertní mistr České filharmonie a sólista mezinárodního renomé, Koncert pro housle a orchestr a moll Antonína Dvořáka. Program završí První symfonie Bohuslava Martinů, kterou český skladatel napsal během druhé světové války v americkém exilu.

Jan Mráček se stal nejmladším laureátem Mezinárodní soutěže Pražského jara a vítězem prestižní Mezinárodní houslové soutěže Fritze Kreislera ve Vídni. Na místo koncertního mistra České filharmonie nastoupil na pozvání Jiřího Bělohlávka, působí i jako sólový hráč. Vrcholnými momenty jeho probíhající sezóny bude provedení Fantazie g moll Josefa Suka s Českou filharmonií a Johnem Eliotem Gardinerem či Houslového koncertu Igora Stravinského s Bamberskými symfoniky a jejich šéfdirigentem Jakubem Hrůšou. Na Pražském jaru debutoval v roce 2011 recitálem s Lukášem Klánským, aby o šest let později navázal hned dvojím vystoupením: koncerty s Lobkowiczovým triem a Symfonickým orchestrem hl. města Prahy FOK, když spolu s Radkem Baborákem a dirigentem Jonathonem Heywardem zahrál Koncert pro housle, lesní roh a orchestr skladatelky Ethel Smithové.Dvořákův Koncert pro housle a orchestr patří mezi ústřední díla jeho repertoáru.

„Do symfonií Bohuslava Martinů jsem se zamiloval před více než dvaceti lety, když jsem byl ještě student,“ svěřuje se Cornelius Meister. „Tenkrát jsem poznal neskutečně sonorní a hluboce procítěné nahrávky Václava Neumanna.“ Ten byl mimochodem Meisterovým předchůdcem na pozici generálního hudebního ředitele Státní opery a Státního orchestru ve Stuttgartu, kterou německý umělec zastává od roku 2018. Když Meister působil jako šéfdirigent Symfonického orchestru Rakouského rozhlasu ORF ve Vídni, postupně na koncertech uvedl komplet všech šesti symfonií Bohuslava Martinů. „Ohromenému publiku jsme dali příležitost na vlastní kůži zažít tu nádhernou hudbu, která je v německy mluvících zemích hrána vzácně,“ říká. Záznamy koncertů následně vyšly na kompaktních discích a v roce 2018 za ně Meister získal prestižní cenu OPUS Klassik v kategorii Dirigent roku. K české hudbě má Meister velmi vřelý vztah. Kromě hudby Bohuslava Martinů a Antonína Dvořáka rád uvádí tvorbu Leoše Janáčka a ve světové premiéře uvedl hned několik děl současného skladatele Miroslava Srnky, který je jeho generačním vrstevníkem. I úvodní skladba koncertu, Předehra k opeře Hans Heiling německého romantického autora Heinricha Marschnera, se váže k českým reáliím. „Důležitou roli v ní mají Svatošské skály u Karlových Varů. Marschner byl mimochodem kapelníkem v Hannoverské dvorní opeře, tedy mém rodném městě,“ uzavírá Meister.